چرا کولر آبی می لرزد؟ علت لرزش کولر آبی

5 دقیقه زمان مطالعه

همه افرادی که از کولر آبی جهت خنک کردن منزل استفاده می کنند انتظار دارند تا کولر بدون لرزش و صدای اضافه کار کند. اما اوضاع همیشه آنطور که می خواهیم پیش نمی رود. لرزش کولر آبی یکی از رایج ترین مشکلات این دستگاه است که هنگام عیب یابی کولر آبی دیده می شود. اما چرا کولر آبی می لرزد؟ در این مقاله قرار است در خصوص علت لرزش کولر آبی و راهکارهای رفع آن صحبت کنیم. به جهت برطرف نمودن این مشکل تنها کافیست گام به گام با ما پیش بروید.

اگر کولر آبی می لرزد و به عنوان تعمیرکار ماهر برای رفع مشکل هستید توصیه می کنیم از طریق فرم زیر سفارش تعمیر کولر آبی را ثبت کنید.

چرا کولر آبی می لرزد؟ رایج ترین دلایل لرزش کولر آبی

لرزش کولر آبی تحت تاثیر عوامل گوناگونی می باشد. شناخت این عوامل به شما کمک می کند تا ضمن شناسایی علت بروز مشکل در جهت تعمیر سریع آن قدم بردارید. برخی از مهم ترین دلایلی که باعث لرزش کولر آبی می شوند عبارتند از:

چرا کولر آبی می لرزد

1.تراز نبودن کولر آبی

منظور از این جمله این است که کولر آبی شما به شکل محکم و استوار بر روی زمین قرار نگرفته است. در این وضعیت فشار در یک سمت افزایش یافته و موجب خارج شدن پروانه از حالت طبیعی می گردد. در نهایت شاهد لرزش تجهیز و یا اصطلاحاً لگد زدن کولر خواهید بود.

برای رفع این مشکل: بایستی مطمئن شوید که کولر بر روی زمین صاف و هموار قرار گرفته باشد. در صورت عدم رفع این معضل علاوه بر لرزش و کاهش راندمان کولر ممکن است قطعات دیگری چون یاتاقان و بلبرینگ ها نیز معیوب شوند.  به علاوه ادامه این روند بر روی فعالیت پروانه و پولی ها نیز اثر منفی می گذارد. لذا توصیه می شود که این مورد را شدیداً جدی بگیرید.

2.قرار گیری مستقیم دهانه کولرآبی به کانال بدون واسطه

از دیگر مواردی که سبب تکان خوردن کولر آبی خواهد شد عدم به کارگیری رابط است. برای آنکه بتوانید بدون سر و صدا از هوای خنک کولر استفاده کنید بایستی بین کولر و کانال از یک رابط برزنتی یا کانال منعطف کمک بگیرید.
هرچند که کانال ها همگی در درون دیوارهای سیمانی تعبیه شده اند اما از آنجایی که متریال به کار رفته در آنها آلومینیوم است باز هم در حین عبور هوا احتمال لرزش و تولید صدا وجود دارد. پس بهترین کار این است که ریسک های احتمالی را به حداقل برسانید.

برای رفع این مشکل:  کولر خود را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که رابط درستی را برای اتصال کولر به کانال انتخاب نموده اید. اگر رابط را حذف کنید با کوچکترین حرکت موتور صداهای تولیدی چند برابر به کانال هدایت می‌ شوند و در نهایت تمام لرزش ها و صداهای اضافه را درون منزل خواهید شنید.

حتما بخوانید: علت صدا کولر آبی چیست؟

3.استفاده از پایه های غیر استاندارد علت لرزش کولر آبی

توصیه می ‌کنیم که در زمان نصب کولر آبی تنها از پایه های مخصوص این تجهیزات کمک بگیرید. در برخی از موارد مشاهده شده که افراد به جای پایه از آجر و یا موارد این چنینی استفاده می کنند. این موضوع سبب برهم خوردن تعادل تجهیز و لرزش کولر خواهد شد.
در حین بازرسی های دوره ای پایه ها را از نظر عدم زنگ زدگی بررسی کنید. گاهی هم با گذر زمان و به مرور پایه ها داخل ایزوگام ها فرو می روند در نتیجه تجهیز از حالت تعادل خارج خواهد شد.

برای رفع این مشکل: پایه کولر را بررسی کنید و هرگز از مواردی چون بلوک‌ سیمانی، پایه های پلاستیکی، چوب و … به عنوان پایه استفاده نکنید. تنها با کمک پایه های اصلی تجهیز را در حالت تعادل بر روی زمین فیکس کنید.

چنانچه تا به اینجای مقاله تمامی موارد را ارزیابی کرده‌اید و مشکلی مشاهده نشد حال زمان بررسی فنی تجهیز است. اگر قرار است به شکل شخصی دست به کار شوید تنها در صورت داشتن دانش و تخصص لازم این کار را انجام دهید. در غیر این صورت با یک تعمیرکار ماهر تماس گرفته و از او کمک بخواهید. اما به طور کلی عوامل ایجاد کننده این حالت را در ادامه ذکر خواهیم کرد.

دلیل لرزش کولر آبی

4.لرزش کولر آبی به علت معیوب شدن پروانه

هنگامی که پروانه در حالت طبیعی خود قرار نداشته باشد پره های آن به قطعات مجاور برخورد می کند و این موضوع علاوه بر عدم دریافت هوای خنک موجب لرزش تجهیز نیز خواهد شد. البته این قطعه توسط یک قاب فلزی حفاظت شده است اما گاهی به علت معیوب شدن یاتاقان و یا گشاد شدن تسمه؛ پروانه از محور خود خارج می گردد.
راهکار :
به منظور تعمیر این قطعه باید پولی و یاتاقان ها را باز کنید تا به پروانه دسترسی پیدا کنید.

5.معیوب شدن یاتاقان کولر علت لرزش کولر آبی

از دیگر مواردی که موجب لرزش کولر آبی می شود این مورد است. این قطعه با کمک بلبرینگ و موتور سبب دوران صحیح تسمه و پولی پروانه می گردد. طبیعتاً پس از طی شدن عمر مفید این قطعه نیاز به تعویض دارد.
اما اگر احساس کردید که این قطعه زودتر از موعد خراب شده لازم است تا عوامل احتمالی را بررسی کنید. این عوامل می‌ توانند شامل معیوب بودن پولی ها، از محور خارج شدن پروانه، ضربه مکانیکی به یاتاقان، فشار بیش از اندازه بر روی تسمه و یا استفاده زیاد از تجهیز باشد.

بهترین راه حل برای رفع این مشکل این است که در هنگام چکاپ های دوره ای تمامی قطعات مصرفی بررسی شوند تا در صورت نیاز با نمونه جدید تعویض گردند. به منظور جایگزینی یک یاتاقان جدید نیاز است پولی را از جای خود خارج کنید تا به یاتاقان دسترسی پیدا کنید.

حتما بخوانید: علت خنک نکردن کولر آبی چیست؟

6.کاهش توان موتور علت لرزش کولر آبی

در برخی از موارد با قدیمی شدن موتور و افت توان شاهد لرزش و تکان کولر آبی هستیم. برای بررسی سلامت موتور به نحوه کارکرد آن در وضعیت کم و زیاد توجه کنید. هنگامی که موتور را در وضعیت زیاد (دور تند) می گذارید و لرزش ها شروع می شود باید بررسی موتور را نیز در لیست چکاپ خود قرار دهید.

لرزش کولر آبی

7.خراب شدن پولی ها (فولی)

در آخرین مرحله به جهت برطرف نمودن این معضل نیاز است تا به سراغ پولی ها بروید. گاهی به علت افزایش فشار پولی‌ ها از حالت طبیعی خود خارج می گردند. البته این حالت تنها زمانی دیده می ‌شود که شما از قطعات نامرغوب و غیر اصل استفاده کرده باشید.
برای آنکه از معیوب شدن قطعات مجاور پیشگیری کنید سریعا این قطعه را تعویض نمایید.

سایر موارد تاثیر گذار در لرزش کولر آبی :

علاوه بر تمامی موارد ذکر شده در طول مقاله مورد های کوچک دیگری نیز می توانند سبب لرزش این تجهیزات شوند :

قرار گرفتن یک جسم سنگین بر روی کولر

خراب و یا سوراخ شدن کانال ها

خرابی دریچه ها

محکم نبودن تسمه پروانه

امدادکاران مرکز تعمیر کولر آبی در تهران

اگر پس از خواندن این مطلب مشکل لرزش کولر آبی رفع نشد می توانید با امدادکاران ارتباط بگیرید. برای این کار تنها کافیست با این مجموعه تماس بگیرید یا از طریق فرم زیر سفارش خود را ثبت کنید. سرویس کولر آبی ارج، آبسال، برفاب و دیگر برندها در این مجموعه با گارانتی و ضمانت نامه معتبر ارائه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *