عیب یابی کولر آبی و آشنایی با مشکلات کولر آبی

5 دقیقه زمان مطالعه

 با نزدیک شدن به فصول گرم سال کم کم کولرهای آبی و گازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. شما به عنوان یک مصرف کننده بهتر است قادر باشید مشکلات کولر آبی منزل خود را برطرف کنید و به عیب یابی کولر آبی بپردارید. هنگامی که بتوانید به درستی خرابی کولر آبی را شناسایی کنید می توانید از ایجاد آسیب‌های بیشتر در این دستگاه پیشگیری نمایید.

به طور کلی کولرهای آبی به دلیل استفاده مداوم در روزهای گرم سال با مشکلات بسیاری روبه رو شده و نیاز به تعمیر پیدا می کنند. شناسایی سریع این مشکلات و رفع آنها به شما کمک می کند تا به سرعت آن را رفع کرده و از بروز مشکلات جدی تر جلوگیری کنید.

بر همین اساس در این مطلب قصد داریم به عیب یابی کولر آبی پرداخته و شما را با رایج ترین مشکلات کولر آبی و نحوه رفع آنها آشنا کنیم.

در صورتی که برای رفع مشکلات کولر آبی نیاز به کمک گرفتن از تعمیرکار ماهر دارید می توانید از طریق فرم زیر سفارش تعمیر کولر آبی را ثبت کنید.

مهم ترین مشکلات کولر آبی کدام است؟

عیب یابی و تعمیر کولر آبی امری تخصصی بوده و نیازمند دانش و تجربه کافی در این زمینه دارد. رفع برخی از مشکلات کولر آبی به آسانی و توسط خودتان قابل انجام بوده و برای تعمیر برخی از دیگر مشکلات لازم است از تعمیرکار کولر آبی کمک بگیرید.

معمولا مشکلات کولر آبی آبسال، ارج و دیگر برندها با هم یکسان است. در ادامه با برخی از رایج ترین مشکلات کولر آبی و نحوه رفع آنها آشنا خواهیم شد.

عیب یابی کولر آبی

چرا کولر آبی روشن نمیشود؟

در بین مشکلات کولر آبی احتمالاً این مورد به کرات پیش خواهد آمد. چندین احتمال برای این مشکل وجود دارد.

احتمال اول : اختلال در فیوز

در چنین وضعیتی مصرف‌کنندگان مشکل را اینگونه شرح می دهند که : با وجود فشردن کلید روشن؛ نشانه‌ای از روشن شدن کولر و فعالیت موتور مشاهده نمی شود به عبارتی موتور کولر آبی کار نمی کند. در این حالت احتمالاً فیوز دچار اختلال و یا سوختگی شده است.
در گام نخست با کمک یک فازمتر مسیر ورود و خروج فاز اصلی این قطعه را چک کنید. هنگامی که فاز به قسمت ورودی فیوز هدایت شود اهرم جابه جا می گردد. در مرحله بعد با جابجایی اهرم؛ فاز باید در مسیر خروجی هدایت شود، در صورت عدم خروج فازیعنی فیوز سوخته است. در صورت مشاهده سوختگی و یا اختلال سریعاً باید آن را تعویض نمایید.

همیشه این نکته را به ذهن بسپارید که کولرهای آبی (بر طبق توان سرمایشی) واجد فیوز هایی با آمپر های مختلفی می باشند. ضروری است که شما فیوزی متناسب و هم آمپر با دستگاه خود خریداری کنید.

احتمال دوم : عدم فعالیت سیم رابط

دلیل دیگری که می تواند موجب روشن نشدن کولر گردد؛ اختلال در سیم رابطه این وسیله است. چنانچه فیوز را بررسی کردید و هیچ گونه اختلال و یا سوختگی مشاهده نشد حال باید سیم رابط را نیز چک کنید. چنانچه برق در کلید وجود دارد اما به ترمینال کولر هدایت نشود یعنی این سیم معیوب شده است. در این حالت می بایست آن را با نمونه جدید تعویض نمایید.

علت خنک نکردن کولر آبی چیست؟

دومین موردی که هنگام عیب یابی کولر آبی مطرح دیده می شود این مشکل است. علت خنک نکردن کولر آبی متفاوت است که در ادامه با آن آشنا می شویم.

احتمال اول : عدم حضور آب در بخش تحتانی کولر( تشتک)

چنانچه آب در قسمت تحتانی کولر وجود نداشته باشد باد تولید شده توسط موتور؛ خنک نمی گردد. لذا در این وضعیت دیگر خبری از باد خنک نیز نخواهد بود.

چنانچه شناور کولر به شکل صحیح ایفای نقش کند و ورودی آب نیز دچار انسداد نشده باشد احتمالاً تشتک سوراخ شده است.شما می بایست هر چه سریعتر نشتی را پیدا کرده و آن را برطرف کنید.

احتمال دوم : گرفتگی مسیر ورود آب

اگر تشتک کولر را بررسی کردید و هیچ گونه نشتی مشاهده نشد حال باید پمپ و شلنگ را بررسی کنید. حتما چک کنید که شلنگ ورودی آب دچار انسداد نشده باشد.
در هر صورت هنگامی که متوجه شدید باد خنک توسط کولر تولید نمی گردد در وهله اول سیستم آبدهی را ارزیابی نمایید.
در گام نخست و پیش از باز نمودن درب های کولر؛ به صدای پاشش آب به پوشال ها؛در هنگام روشن شدندستگاه توجه کنید. چنانچه این صدا به گوشتان نرسیددرب های دستگاه را باز کرده و لوله های آبرسانی را چک کنید.

اگر مشکلی در شلنگ ها مشاهده نشد سپس پمپ را ارزیابی کنید. چنانچه این قطعات خراب شده بودند می بایست آنها را با نمونه جدید عوض کنید.

احتمال سوم : گرفتگی سوراخ ناودان پوشال ها

اگر ناودان های کولر دچار انسداد شده باشند آب کافی به پوشال ها نمی رسد،در این حالت نیز خبری از باد خنک نخواهد بود.

زمانی که ناودان ها دچار گرفتگی شوند شما می توانید با مقدار کمی جوهر نمک و فرچه سوراخ ها را شستشو داده و باز کنید.

این وضعیت در شهرهایی که آب آنها دارای املاح بالایی می باشد بیشتر دیده می‌ شود. نگران بوی نامطبوع جوهر نمک نباشید، کافیست پس از شستشو چند ساعت درب ها را در هوای آزاد قرار دهید.

کولرآبی روشن است اما باد تولید نمی گردد :

اگر کولر راروشن کرده اید اما هیچگونه بادی احساس نمی شود احتمالاً تسمه آن پاره و یا رها شده است. در چنین وضعیتی احتمالا صدای فعالیت دستگاه نیز کاهش یافته است. به منظور رفع این مشکل فیوز را قطع نموده و تسمه ها را بررسی کنید.

عیب یابی کولر آبی

قطرات آب از کولر به بیرون پاشیده می شود

احتمال اول : عدم قرارگیری صحیح پوشال ها

چنانچه در تعویض و یا چیدن پوشال های کولر ناآشنا باشید احتمالا نمی توانید آنها را به صورت درست در جای خود بگذارید. در این حالت پس از روشن شدن و فعالیت دستگاه؛شاهد خیس شدن و پاشش قطرات آب بر روی وسایل های درون خانه خود خواهیدبود.

احتمال دوم: پارگی شیلنگ رابط پمپ آب

چنانچهشلنگ پمپ آب کولر به علت استفاده زیاد دچار پوسیدگی و یا جداشدگی شده باشد می بایست سریعا آن را تعمیر و یا تعویض کنید.

حتما بخوانید: علائم خرابی خازن کولر آبی

چرا کولر آبی سر و صدا زیادی دارد؟

سر و صدا کولر آبی یکی از مشکلات رایج دیگری است که در این دستگاه دیده می شود. برخی از رایج ترین دلایلی که باعث بروز این مشکل می شود عبارتند از:

احتمال اول :  اختلال در عملکرد یاتاقان ها

یاتاقان ها جزء قطعاتی هستند که پس از چند سال استفاده می بایست آنها را تعویض کنید. اگر احساس کردید که کولر آبی شما در حین فعالیت صداهای غیر طبیعی تولید می کند می بایست این قطعه را ارزیابی کنید. در صورت لزوم حتما آن را با نمونه جدید جایگزین کنید.

احتمال دوم : پولی ها محکم بسته نشده اند

قطعات درونی کولر ها می بایست پیش از استفاده و هر ساله آچارکشی شوند. لذا پیش از استفاده؛ از محکم بودن این قطعات اطمینان حاصل کنید.

احتمال سوم :  معیوب شدن تسمه

این مورد جز احتمالات بسیار رایج در بین مشکلات کولر آبی می باشد. در صورت مشاهده ترک و یا خرابی می‌بایست سریعا تسمه را عوض کنید.

احتمال چهارم :  محور فن تاب برداشته است

اگر این محور دچار تابیدگی شده باشد احتمالاشاهد صداهای آزاردهنده‌ای از سوی کولر آبی خودخواهید بود. برای رفع این مشکل از یک تعمیرکار خبره کمک بخواهید.

حتما بخوانید: چرا کولر آبی می لرزد؟

مشکلات کولر آبی

علت پریدن فیوز با روشن شدن کولر آبی

پریدن فیوز بعد از روشن کردن کولر آبی یکی از دیگر مشکلاتی است که بسیاری از افراد از آن رنج می برند. خراب شدن موتور، سیم کشی کولر آبی اشتباه، اتصالی در کولر آبی، بروز مشکل در واتر پمپ کولر آبی برخی از دلایلی است که باعث بروز این مشکل و پریدن فیوز کولر آبی می شود.

اگر شما با هم با این مشکل در کولر آبی روبه رو هستید برای رفع مشکل مراحل زیر را طی کنید:

1-برق کولر را قطع کنید.

2-تسمه را از داخل کولر خارج کنید.

3-مجدد برق را وصل کنید و بررسی کنید که موتور چگونه کار می کند.

4-اگر موتور بدون تسمه به درستی کار می کند، با نصب تسمه روی آن وضعیب باردار شدن آن را مورد بررسی قرار دهید.

5-در صورت خوب کار نکردن موتور، آن را از کولر جدا کرده و موتور را بررسی کنید.

6-در صورت سلامت موتور، پمپ آب را بررسی کنید  و آن را به برق وصل کنید.

7-اگر پمپ آب هم مشکلی نداشت سیم کشی کولر آبی را چک کنید.

8-در آخرین مرحله موتور کولر را با سیم رابط دیگری روشن کنید اگر مشکلی در روشن شدن نبود و فیوز نپرید به احتمال زیاد سیم کشی کولر آبی آسیب دیده و نیاز به بررسی دارد. ممکن است کلید کولر خراب شده باشد که در این صورت باید تعویض شود.

حتما بخوانید: آموزش نصب کولر آبی

چرا کولر آبی می لرزد؟

لرزش کولر آبی از دیگر مشکلاتی است که بسیاری از افراد هنگام استفاده با آن روبه رو می شوند. عوامل گوناگونی باعث بروز این مشکل در کولرهای آبی می شود. برخی از رایج ترین این عوامل عبارتند از:

1-کولر آبی تراز نیست.

2-پروانه ها خراب شده اند.

3-یاتاقان کولر آبی خراب شده است.

4-دینام خراب شده است.

5-تسمه آسیب دیده است.

چرا کولر آبی بوی بدی می دهد؟

بوی بد کولر آبی یکی از دیگر مشکلاتی است که در این دستگاه دیده می شود. معمولا علت بوی بد کولر آبی عوض نکردن پوشال های قدیمی است.

البته گاهی ممکن است شی درون مخزن کولر گیر کرده باشد و این موضوع باعث بوی بد کولر آبی شود.

چرا آب از کف کولر آبی سر ریز می شود؟

خیس شدن کف کولر آبی از دیگر مشکلات رایجی است که در این دستگاه دیده می شود. معمولا بروز این مشکل در کولر آبی به دلیل خراب شدن شناور می باشد. یکی از وظایف شناور در کولر آبی تنظیم کردن میزان آب ورودی به درون کولر است. اگر شناور کولر آبی به درستی تنظیم نشده باشد آب بیشتری به کولر وارد شده و از کف کولر آبی، آب خارج می شود. البته ممکن است بروز این مشکل در کولر آبی به دلیل خوب آب بندی نشدن آب ریز کولر باشد.

تعمیر کولر آبی را به تعمیرکار حرفه ای بسپارید

امدادکاران یکی از بهترین مراکز تعمیر و سرویس کولر آبی در تهران است.  این مرکز آماده خدمت رسانی در زمینه عیب یابی کولر آبی و تعمیر آن از قبیل تعمیر کولر آبی آبسال، برفاب، ارج و غیره می باشد. تعمیرکار کولر آبی امدادکاران، ابتدا به صورت تلفنی مشکل دستگاه شما را عیب یابی کرده و در صورت امکان راهنمایی های لازم را برای تعمیر دستگاه توسط خودتان ارائه می دهد. اگر مشکل به این صورت حل نشد کافیست با امدادکاران تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *