علت سر و صدا کولر آبی چیست و چگونه رفع می شود؟

5 دقیقه زمان مطالعه

سر و صدا کولر آبی یکی از مشکلاتی که  مصرف کنندگان کولر آبی از آن شکایت می کنند و هنگام عیب یابی کولر آبی بسیار به چشم می خورد. از آنجایی که اغلب قطعات موجود در این تجهیزات مصرفی هستند این احتمال وجود دارد که پس از طی شدن عمر مفید نتوانند مانند روال قبل نقش خود را ایفا کنند. یکی از نشانه های این موضوع ایجاد سر و صداهای گوش خراش است.
اما برای آنکه بتوانید مشکل پیش آمده را حل کنید باید بدانید که به دنبال علت سر و صدا کولر آبی بگردید. حال ما در این مقاله با موضوع رفع سر و صدا کولر آبی به کمک شما آمده ایم و قرار است تمامی دلایل و راهکارهای کلیدی این معضل را با شما به اشتراک بگذاریم. به جهت کسب راهکارهای تکمیلی با ما تا انتهای این متن همراه باشید.

اگر برای تعمیر کولر آبی به تعمیرکار حرفه ای نیاز دارد تا در کوتاه ترین زمان مشکل دستگاه را رفع نماید کافیست در امدادکاران و از طریق فرم زیر سفارش خود را ثبت نمایید.

دلایل سر و صدا کولر آبی و راهکارهای رفع :

چرا کولر آبی سر و صدا دارد؟ این سوالی است که بسیاری از کاربران از ما می پرسند. بروز این مشکل بنا به دلایل گوناگونی رخ می دهد و بی توجهی به آن می تواند زمینه ساز بروز مشکلات جدی تری در دستگاه شود. در این بخش به برخی از رایج ترین دلایلی که باعث صدا کولر آبی می شود خواهیم پرداخت.

علت صدا دادن کولر آبی

1.سر و صدا کولر آبی به دلیل روان نبودن یاتاقان ها

هنگامی که مصرف کنندگان به دنبال چرایی این معضل می‌ گردند باید در گام نخست به سراغ این قطعات بروند. بدین منظور ما نیز به شما توصیه می کنیم که پیش از انجام تعویض قطعات اصلی به سراغ ارزیابی یاتاقان ها بروید. این قطعات با پروانه های کولر درگیر هستند به طوری که پایه ‌های پروانه داخل این قطعات تعبیه شده است.

گاهی به دلیل استفاده زیاد؛ بلبرینگ های موجود در یاتاقان خشک می شوند و این موضوع سبب ایجاد اصطکاک بین آنها شده و در هنگام فعالیت آلودگی صوتی تولید می کنند.

✅ راهکار رفع مشکل روان نبودن یاتاق ها در کولر آبی

ساده ترین راه حل این است که این قطعات را روغن کاری کنید.

این امر علاوه بر حذف صداهای اضافه سبب افزایش راندمان کاری آنها خواهد شد. پس از انجام روغن کاری کولر را روشن کرده و چک کنیم که آیا صدا متوقف شده است یا خیر. چنانچه مشکل حل نشد می ‌بایست سایر موارد ذکر شده در ادامه مقاله را بررسی کنید.

حتما بخوانید: علت لرزش کولر آبی چیست؟

2.معیوب شدن یاتاقان علت صدا کولر آبی

گاهی مشکل فراتر از خشک شدن این قطعات است. هنگامی که عملیات روغن کاری را انجام دادید اما همچنان صدای جیر جیر های نامطلوب به گوشتان می رسید باید به سراغ قطعه اصلی یا همان یاتاقان بروید.

این قطعه یک طول عمر مفید دارد و هنگامی که این بازه را طی کند از میزان بازدهی آن کاسته می‌ شود.

گاهی به دلیل استفاده زیاد، زنگ زدگی و یا ضربات مکانیکی دیگر قادر به ایفای نقش خود نیست و تا زمانی که تعویض نشود صدای ایجاد شده نیز متوقف نخواهد شد.

✅ راهکار رفع مشکل خراب یاتاقان های کولر آبی

در چنین شرایطی تنها راه حل حذف سر و صدا کولر آبی تعویض یاتاقان با نمونه جدید است.

در حین خرید این قطعات می بایست به ظرفیت و حجم کولر خود توجه کنید و با توجه به این پارامترها قطعه را خریداری نمایید.

خرابی تسمه علت صدا کولر آبی

3.سر و صدا کولر آبی به دلیل پارگی تسمه پروانه

هنگامی که در حال بررسی یا چکاپ کولر آبی هستید با یک نگاه ساده نیز می توانید به معیوب شدن تسمه پی ببرید. هنگامی که با ریش ریش شدن و یا نازک شدن تسمه مواجه شدید یعنی زمان تعویض این قطعه فرا رسیده است.

✅ راهکار رفع مشکل پارگی تسمه پروانه

در صورت پارگی باید آن را با نمونه جدید عوض کنید و خوشبختانه این قطعه جزء موارد گران قیمت نیست.

البته گاهی مصرف‌ کنندگان مشکل را اینگونه عنوان می کنند که : تسمه جدید را نصب کرده ایم اما همچنان شاهد سر و صداهای اضافه هستیم. در این وضعیت میزان سفت و یا شل بودن تسمه را بررسی کنید. البته این احتمال هم وجود دارد که پولی ها خراب شده باشند که در ادامه به آن می پردازیم.

4. محکم نبودن پولی ها

کولر آبی واجد دو پولی می باشد. نام های آنها پولی پروانه و پولی موتور است. پولی موتور نقش نگهداری تسمه کولر را در حین حرکت دورانی بر عهده دارد. هنگامی که تسمه پروانه ها را ارزیابی کردید و از سلامت آنها مطمئن شدید الان زمان ارزیابی پولی هاست.

✅ راهکار رفع مشکل محکم نبودن پولی ها

این قطعه را از نظر سفت و شل بودن بررسی کنید. در صورت شل بودن تنها کافیست آن را بیرون آورید و پیچ و مهره های آن را محکم کنید؛ در آخر نیز مجدد آن را در محل پیشین قرار دهید.

اما چنانچه پولی از حالت طبیعی گشادتر شده بود و استقامت قبل خود را نداشت به جهت برطرف شدن سر و صدا کولر آبی باید نمونه جدید این قطعه خریداری کنید.

حتما بخوانید: چگونه کولر آبی را نصب کنیم؟

5.تاب برداشتن پروانه علت سر و صدا کولر آبی

هنگامی که این قطعه از محور اصلی خود منحرف شده باشد و یا تاب برداشته باشد شاهد سر و صدای زیادی خواهید بود. دلیل رخ دادن چنین حالتی تراز نبودن تجهیز، معیوب شدن یاتاقان و پولی ها، متریال بد استفاده شده در محور پروانه و یا کاهش توان موتور است.

✅ راهکار برای رفع مشکل تاپ برداشتن پروانه کولر آبی

برای رفع این مشکل محور پروانه را چک کنید و در صورت مشاهده کج شدگی نمونه جدید را جایگزین آن نمایید.

6.سر و صدا کولر آبی به دلیل ساییدگی بوشن

اگر تا به اینجای مقاله تمامی قطعات ذکر شده در کولر آبی را بررسی کردید و مشکلی مشاهده نکردید حال زمان بررسی بوشن ها فرا می رسد.

کاملا طبیعی است که پس از مدتی استفاده این قطعات دچار ساییدگی و خوردگی شوند و همین موضوع سبب سر و صدا کولر آبی خواهد شد. البته گاهی هم بوشن های موتور به علت زیادی محکم بودن تسمه، افت توان موتور و یا رطوبت اضافی معیوب می شوند.

✅ راهکار برای رفع مشکل ساییدگی بوشن

به منظور تعویض و یا تعمیر این قطعه بایستی به اصول تخصصی و تعمیر کولرهای آبی مسلط باشید. چنانچه دوره های تخصصی در این زمینه را گذرانده اید به راحتی می توانید به طور شخصی دست به کار شوید. در غیر این صورت پیشنهاد می‌ کنیم تا از یک تکنسین ماهر کمک بخواهید.

خرابی موتور علت صدا کولر آبی

7.معیوب شدن و یا نیم سوز شدن موتور کولر آبی

در آخرین مرحله به سراغ بررسی سلامت موتور کولر آبی می رویم. همانطور که میدانید در صورت هرگونه مشکل در این قطعه علاوه بر سر و صدا، هوای خنک نیز تولید نخواهد شد.

✅ راهکار برای رفع مشکل موتور کولر آبی

امیدواریم که تا به اینجای مقاله مشکل حل شده باشد و دیگر نیازی به بررسی این قطعه نباشد چرا که در صورت نیم سوز شدن موتور تنها راه حل تعویض آن است. به منظور بررسی موتور با یک تعمیرکار حرفه ای تماس بگیرید.

تعمیر کولر آبی را به امدادکاران بسپارید.

امدادکاران یکی از بهترین مراکز تعمیر و سرویس کولر آبی در تهران است.  این مرکز آماده خدمت رسانی در زمینه عیب یابی کولر آبی و تعمیر آن از قبیل تعمیر کولر آبی برفاب، آبسال، ارج و غیره می باشد. تعمیرکار کولر آبی امدادکاران، ابتدا به صورت تلفنی مشکل دستگاه شما را عیب یابی کرده و در صورت امکان راهنمایی های لازم را برای تعمیر دستگاه توسط خودتان ارائه می دهد. اگر مشکل به این صورت حل نشد کافیست با امدادکاران تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *