تشخیص شیرهای رفت و برگشت در پکیج دیواری

5 دقیقه زمان مطالعه

با گرم شدن هوا و نزدیک شدن به فصل تابستان این سوال ممکن است ذهن شما را مشغول کند، که آیا بستن شیرهای رفت و برگشت در تابستان ضروری است یا خیر؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت که از دستکاری و باز و بسته کردن مکرر شیرهای پکیج در تابستان خودداری کنید. زیرا بستن مکرر شیرهای رفت و برگشت پکیج به آنها آسیب می‌رساند و باعث نشتی آب می‌شود. اما در مواقع اضطراری مانند تعمیر پکیج دیواری و رادیاتور به صورت محدود، باز و بسته نمودن شیر رفت و برگشت مشکلی ایجاد نخواهد کرد. اصولا دمای گرمایش رادیاتورها و تغییر حالت تابستانی به زمستانی و بالعکس باید از پنل کنترل پکیج انجام شود و دیگر نیازی به بستن شیرهای رفت و برگشت نیست. در این مقاله دمای کارکرد تا روش تشخیص و باز و بسته شدن شیرهای پکیج در زمستان و تابستان را ذکر می‌کنیم.

کار شیرهای رفت و برگشت پکیج چیست و در کجا قرار دارد؟

برای دسترسی به شیرهای پکیج باید جلوی دستگاه بایستید و به پایین پکیج نگاه کنید. در زیر پکیج چهار شیلنگ کانکتور خواهید دید، که بوسیله یک شیر به هم وصل می‌شوند، طرز قرارگیری استاندارد شیرهای ورودی و خروجی در پکیج ایران رادیاتور و بوتان از چپ به راست می‌باشد.

  1. شیر رفت پکیج 3/4 اینچ
  2. مسیر آب گرم 1/2 اینچ
  3. ورودی آب سرد 1/2 اینچ
  4. شیر برگشت پکیج 3/4 اینچ

همانطور که گفته شد، شیرهای چپ و راست در واقع همان شیرهای رفت و برگشت پکیج می‌باشند، که اندازه آنها 3/4 اینچ است. و دو شیر دیگر که نسبت به شیرهای دیگر پکیج کوچکتر هستند برای ورودی آب سرد و خروجی آب گرم می‌باشند، و اندازه آنها 1/2 اینچ می‌باشد. شیرهای رفت و برگشت پکیج نقش بسیار بسزایی در عملکرد رادیاتورها دارد و تعادل آب رفت و برگشتی را در مدار گرمایش حفظ می‌کند.

تشخیص شیر رفت و برگشت در پکیج دیواری

بیشتر بدانید: علت روشن نشدن پکیج چیست و چگونه رفع می شود؟

آب سرد شده در رادیاتورها توسط پمپ به مبدل اصلی پکیج برگردانده می‌شود و آب گرم شده به مسیر رفت لوله‌های رادیاتور جریان می‌یابد. و حتی اگر یکی از شیرهای ورودی و خروجی پکیج به دلایلی مسدود شود، کل مدار گرمایش از کار خواهد افتاد.

نکته مهم این است که در زمان‌های اظطراری علاوه بر بستن شیر رفت و برگشت پکیج در تابستان، می‌بایست حتما پکیج را از حالت زمستانی به حالت تابستانی تغییر وضعیت دهید.

در زیر دستگاه پکیج یک لوله اتصال دیگر نیز وجود دارد که محل اتصال گاز می‌باشد.

بستن شیر رادیاتور در تابستان صحیح است یا نه؟

باید گفت که بهتر است نه تنها در تابستان، بلکه همیشه از دستکاری زیاد شیر رادیاتور خودداری کنید. زیرا این قطعه بسیار حساس بوده و دستکاری آن می‌تواند به آن آسیب برساند و در آینده شما را با مشکلات جدی مواجه کند.

به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم در تابستان از بستن شیر رادیاتور پکیج امتناع کنید، و در عوض موارد ذکر شده در زیر را انجام دهید تا مشکلی برای پکیج شما پیش نیاید.

کار جایگزین بستن شیر رادیاتور پکیج در تابستان

در اینجا می‌خواهیم مواردی را به شما بگوییم که با انجام آنها می‌توانید از فشار بیش از حد به پکیج خود در فصل تابستان جلوگیری کرده و عمر مفید پکیج را افزایش دهید.

  • شیرهای رفت و برگشت پکیج را ببندید

رادیاتورها توسط شیرهای رفت و برگشت به پکیج متصل می‌شوند و بوسیله این شیرها آب به درون آنها جریان می‌یابد. به همین دلیل بهتر است در فصولی که نیازی به رادیاتور ندارید، برای این که مشکلی برای رادیاتور به وجود نیاید، شیرهای رفت و برگشت را ببندید.

شیرهای رفت و برگشت در زیر پکیج هستند، که باید اهرم را روی هر یک ببندید. معمولاً شیلنگ هایی که از سمت راست وارد پکیج می‌شوند شامل یک شیلنگ آب گرم، یک شلنگ آب سرد و دو شیلنگ رفت و برگشت به رادیاتور هستند. شیرهای آب سرد و گرم نیازی به بسته شدن ندارند، زیرا در این صورت نمی‌توانید از آب گرم در سرویس بهداشتی و جاهای دیگر استفاده کنید. کافیست فقط شیرهای رفت و برگشت رادیاتور را ببندید تا رادیاتور آسیب نبیند.

تشخیص شیر رفت و برگشت در پکیج دیواری

بیشتر بدانید: راهنمای کامل عیب یابی پکیج در انواع برندها

  • پکیج را روی دکمه تابستانی قرار دهید

پکیج‌های جدید به طور معمول دکمه‌ای دارند که می‌شود فصل مورد نظر را تنظیم کنید. در حالت زمستانه پکیج، رادیاتورها فعال می‌شود و به گرمایش خانه شما کمک می‌کند. ولی در تابستان که دیگر نیازی به گرمایش نیست، پکیج تنها به عنوان آبگرمکن عمل می کند.

اگر پکیج شما چنین قابلیتی را دارد می‌بایست آن را روی حالت تابستانی قرار دهید تا دیگر رادیاتورها کار نکنند، و فشاری به پکیج نیاید. و اگر که این دکمه را ندارد، می‌توانید با استفاده از دکمه ای که علامت رادیاتور روی آن کشیده شده است، رادیاتورها را خاموش یا غیر فعال کنید.

وقتی با این موارد آشنا نیستید و امکان دارد پکیج دچار مشکل شود، حتماً از یک کارشناس برای تنظیم و بستن شیر رادیاتور کمک بخواهید.

نحوه بستن شیرهای ورودی و خروجی پکیج

شیرهای پکیج موجود در بازار به اصطلاح شیرهای پروانه‌ای یا ربع‌گرد هستند و برای بسته شدن باید دسته شیر را تا انتها بر خلاف جهتی که در حالت باز قرار دارد بچرخانید. تا زمانی که دسته نصب به بدنه شیر در حالت عمودی باشد.

به این صورت شیر ​​مورد نظر بسته می‌شود. اگر می‌خواهید بدانید کدام شیر، شیر رفت و کدام شیر، شیر برگشت می‌باشد،

باید گفت که پمپ برگشت به صورت استاندارد در سمت راست پکیج نصب خواهد شد، و شیر به همراه شیلنگ رابط به محل ورودی پمپ نصب می‌شود.

بنابراین دنبال محل پمپ پکیج در سمت راست بگردید. شیری که در جهت پمپ است به عنوان شیر برگشت می‌باشد.

بیشتر بدانید: علت نشتی آب از پکیج و چکه کردن آن چیست؟

نحوه بازکردن شیرهای ورودی و خروجی پکیج و راه‌اندازی رادیاتور در زمستان

همانگونه که در مورد بستن شیرهای پکیج در فصل تابستان توضیح داده‌ایم، در فصل زمستان نیز دستگیره شیر پکیج را به سمت مخالف می‌چرخانیم، تا به موازات بدنه شیر قرار بگیرد.

در این حالت شیر ​​کاملا باز است. البته لازم است پکیج را راه اندازی کنید، و علاوه بر شیرهای رفت و برگشت پکیج، باید شیرهای رفت و برگشت رادیاتورها را هم باز کنید.

توجه داشته باشید که بازکردن شیر برگشت رادیاتور تا حدودی تخصصی و متفاوت است. و نیاز به آچار خاصی دارد. همچنین کارهای لازم بابت هواگیری رادیاتورها نیز را انجام دهید.

بعد از طی این مراحل می‌بایست پکیج را از حالت تابستانی به حالت زمستانی تغییر دهید. بهتر این است که قبل از انجام این کارها پکیج را غیرفعال یا خاموش کنید.

نکته مهمی که پس از اتمام کار باید در نظر بگیرید، تنظیم فشار پکیج می‌باشد. همچنین برای انجام کارهای تخصصی پکیج، مثل هواگیری و … بهتر است از سرویکار متخصص در زمینه تعمیر و نصب پکیج دیواری کمک بگیرید. شرکت امدادکاران در این راستا به کمک کارشناسان برگزیده خود آماده خدمت به بهترین نحو به شما همراهان عزیز می‌باشد.

توجه داشته باشید که تمامی موارد فوق مبتنی بر رعایت اصولی‌ترین مبانی لوله‌کشی و نصب پکیج می‌باشد. و ممکن است نصب دستگاه پکیج شما موارد لازم برای رعایت این اصول توسط نصاب یا لوله کش را به دلایل متفاوتی نداشته باشد، و موارد فوق رعایت نگردد.

راه‌های دیگری نیز برای تشخیص لوله‌های رفت و برگشت وجود دارد. مانند باز کردن رادیاتورها (لازم است بدانید که آب گرم مسیر رفت می‌بایست به شیر بالایی رادیاتور و مسیر برگشت باید به شیر پایینی وصل شود.) که این امر در تخصص همکاران می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *