آموزش صفر تا صد سیم کشی کولر آبی به صورت تصویری

5 دقیقه زمان مطالعه

سیم کشی کولر آبی یکی از موضوعات مهمی است که کارکرد صحیح کولر آبی به آن وابسته است. اگر سیم کشی کولر آبی بر اساس نقشه سیم کشی کولر آبی در جعبه تقسیم کولر آبی نباشد کولر روشن نشده یا ممکن است موتور کولر آسیب دیده و یا با مشکلاتی از قبیل اتصالی آموزش برق ساختمان روبه رو شویم. بنابراین آموزش سیم کشی کولر آبی موضوع مهمی است که پیش شروع کار سیم کشی باید مورد توجه قرار گیرد. در این بخش قصد داریم شما را نحوه سیم کشی کولر آبی به صورت تصویری و گام به گام آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

اگر قصد سیم کشی جعبه تقسیم کولر آبی را دارید توصیه می کنیم این مطلب را تا انتها بخوانید و به صورت تصویری نحوه سیم کشی کولر آبی را یاد بگیرید.

در صورتی که کولر آبی شما نیاز به سرویس دارید می توانید از طریق صفحه تعمیر کولر آبی امدادکاران سفارش خود را ثبت کنید.

نقشه سیم کشی کولر آبی

سیم کشی کولر آبی از مراحل نصب کولر آبی تلقی می گردد. فرآیند سیم کشی کولرهای آبی علی رغم متفاوت بودن مدل های آن، به صورت مشترک انجام می شود. در این میان، سیم کشی برق موتور دستگاه متناسب با نوع و مدل آن متفاوت می باشد. در اغلب مدل های کولر آبی نقشه سیم کشی برق دستگاه غالبا بر روی موتور یا بدنه درج می شود. 

به منظور صحیح بودن فرآیند سیم کشی کولر آبی عموما دو لوله خرطومی در این زمینه لحاظ می گردد. لوله اول از مجاورت جعبه فیوز یا جعبه تقسیم به طرف کلید کولر آبی کشیده می شود. لوله خرطومی دوم از مجاورت کانال کولر به طرف محل نصب دستگاه (تراس یا پشت بام) ادامه پیدا می کند. با کمک این لوله ها امکان اتصال سیم های برق کولر آبی به فیش های مربوطه فراهم می شود.

نقشه سیم کشی کولر آبی

آشنایی با سیم ها و مدارهای جعبه تقسیم کولر آبی 

اگر می خواهید سیم کشی کولر آبی را به صورت اصولی انجام دهید بایستی با بخش ها گوناگون کولر آبی آشنا باشید توجه داشته باشید که سیم کشی اشتباه باعث بروز مشکلات کولر آبی می شود. در این بخش شما را با مدارها و بخش ها کولر آبی آشنا می کنیم:

1-کابل کولر آبی

برای ارتباط برقرار کردن میان بخش های الکتریکی کولر آبی از کابل های یک تکه استفاده می شود. استفاده از کابل یک تکه علاوه بر آسان تر کردن فرآیند سیم کشی، از بروز حوادث ناخوشایند جلوگیری می کند.

کابل کولرهای آبی معمولا دارای 5 رشته سیم 1.5 میلیمتر بوده که از داخل لوله خرطومی عبور می کند. انشعابی از سیم ارت، سیم پمپ، سیم دور کند، سیم دور تند و سیم نول، این پنج رشته سیم را تشکیل می دهند.

2-جعبه تقسیم کولر آبی

ارتباط میان پمپ و موتور از طریق جعبه تقسیم کولر آبی برقرار می گردد. درپوش مخصوصی که داخل اتاقک کولر طراحی شده به نام جعبه تقسیم شناخته می شود. در این بخش از اعداد و حروف مختلفی جهت اتصال صحیح سیم ها به ترمینال های مربوطه استفاده شده است.

3-کلید

در نقشه سیم کشی کولر آبی، کلید برای قطع و وصل کردن مدار به کار گرفته می شود. این قطعه جریان برق موتور و پمپ را قطع و وصل می نماید. کلیدهای کولر آبی معمولا در سه نوع معمولی، هوشمند و سلکتوری موجود می باشند.

حتما بخوانید: علت خنک نکردن کولر آبی 

سیم کشی کولر آبی

رنگ سیم ها در سیم کشی کولر آبی 

تشخیص رنگ سیم ها، از موارد حائز اهمیت در سیم کشی برق کولر آبی به شمار می رود.

برای انجام این کار می بایست پیچ های مربوط به جعبه تقسیم موتور باز شوند. بر روی جعبه تقسیم یا پلاتین موتور معمولا چند کلمه یا حروف انگلیسی حک شده است.

دور زیاد (Hi) با سیم مشکی رنگ، دور کم (Lo) با سیم قهوه ای یا قرمز رنگ و سیم نول (Com) با رنگ آبی مشخص گردیده است.

در کابل های دارای 2 رشته سیم (آبی و مشکی)، سیم مشکی به فاز و سیم آبی به نول وصل می گردد. به منظور تشخیص سیم فاز و نول می توان از فازمتر استفاده نمود. روشن شدن چراغ داخل فازمتر، خبر از فاز بودن سیم مربوطه می دهد.

برای اتصال کابل دارای 4 رشته سیم (2 عدد مشکی، یک سیم قهوه ای و یک سیم آبی)، یک سیم مشکی به دور کم و سیم مشکی دیگر به دور زیاد موتور وصل می شود. سیم قهوه ای به پمپ آب کولر اتصال پیدا می کند. همچنین، سیم آبی رنگ به ترمینال نول کولر متصل می گردد.

در هنگام سیم کشی کلید کولر آبی، کابل مربوطه غالبا دارای 4 رشته سیم می باشد.

بر اساس استانداردهای تعیین شده، سیم آبی رنگ موجود در کلید کولر، به پمپ آب دستگاه مربوط می شود. بنابراین، می بایست این رشته سیم را به پایه کلید پمپ متصل نمود.

به منظور روشن شدن موتور دستگاه، باید رشته سیم به رنگ قرمز به کلید متصل گردد. پس سیم به رنگ قرمز برای موتور کولر آبی در نظر گرفته شده است.

علاوه بر این، کلیدهای دو پل از دو کلید جداگانه برای اجرای دور کند و دور تند کولر استفاده می کنند. برای برقراری اتصال میان این سیم ها، از رنگ های مشکی و قهوه ای و در مواقعی رنگ سفید استفاده می گردد.

فرآیند سیم کشی کولر آبی در صورت مجهز بودن یا نبودن ساختمان به سیم ارت، متفاوت صورت می گیرد.

بر این اساس، در صورت وجود سیم ارت، از دو کابل 5 و 3 رشته ای استفاده می شود. برای اتصال کابل‌ها به یکدیگر نیز از فیش استفاده می گردد. در صورت عدم وجود سیم ارت در ساختمان، به 5 عدد فیش و دو عدد کابل 4 و 2 رشته ای نیاز است. برای اتصال برقرار کردن میان کلید کولر و جعبه تقسیم ساختمان، از کابل دارای 2 رشته سیم استفاده می شود. همچنین، کابل دارای 4 رشته سیم، برای برقراری اتصال میان کلید و کولر کاربرد دارد.

حتما بخوانید: علت و علائم خرابی خازن کولر آبی چیست؟

سیم کشی کولر ابی

نحوه اتصال سیم ها در سیم کشی جعبه تقسیم کولر آبی

در فرآیند سیم کشی جعبه تقسیم کولر آبی و به منظور اتصال سیم های کولر و کلید به یکدیگر، با 4 رشته سیم خروجی سروکار داریم. هر کدام از این سیم ها می بایست از کلید کولر به سوکت طراحی شده در جعبه تقسیم دستگاه متصل شوند.

سیم فاز به پایانه شماره 1 و سیم پمپ به ترمینال شماره 2 متصل می شود. همچنین، سیم نول را باید به ترمینال شماره 6 اتصال داد. از سوی دیگر، سیم دور تند به پایانه شماره 7 اتصال پیدا می کند.

ضمنا، سیم کشی برق کلید کولرهای آبی جدید با مدل های قدیمی کمی متفاوت صورت می گیرد. در این مدل علاوه بر حذف شدن سوکت شماره 3، 8 سوکت دیگر در نظر گرفته شده که تنها سوکت های شماره 1/2/7/9 مورد استفاده واقع می شوند. در این نوع از کلیدها، فاز ورودی به سوکت شماره یک و کلید دور تند به سوکت شماره 7 متصل می شود. پمپ کولر و کلید کند به ترتیب به سوکت های شماره 2 و 9 اتصال پیدا می کنند.

در سیم کشی کولر آبی دارای کلید چهار پل، سیم نول خروجی به پایانه N بالا و سیم نول ورودی به پایانه N پایین متصل می گردد. سیم فاز ورودی، سیم پمپ، سیم کند و سیم تند به ترتیب به پایانه های L، P، SL و SP متصل می شوند.

امدادکاران، مرکز تخصصی سرویس کولر آبی در تهران

امدادکاران یکی از بهترین مراکز تعمیر و سرویس کولر آبی در تهران است.  این مرکز آماده خدمت رسانی در زمینه تعمیر انواع کولر آبی از قبیل تعمیر کولر آبی آبسال، برفاب، ارج و غیره می باشد. تعمیرکار کولر آبی امدادکاران، ابتدا به صورت تلفنی مشکل دستگاه شما را عیب یابی کرده و در صورت امکان راهنمایی های لازم را برای تعمیر دستگاه توسط خودتان ارائه می دهد. اگر مشکل به این صورت حل نشد کافیست با امدادکاران تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *