عملکرد و وظایف پمپ پکیج

5 دقیقه زمان مطالعه

پکیج یک سیستم گرمایش مرکزی می‌باشد، که برای گرمایش اماکن تجاری و مسکونی و همچنین تامین آب گرم مصرفی استفاده می‌شود. به طور کلی عملکرد پکیج را می‌توان گرم کردن آبی که در رادیاتورها جریان دارد و آبی که توسط شیرهای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد تعریف کرد. شاید برای شما هم سوالی پیش بیاید که این آب گرم چگونه در رادیاتورها جریان دارد؟ در جواب به این سوال باید گفت عاملی که باعث جاری شدن آب در لوله‌های کف و رادیاتورها می‌شود پمپ پکیج است. در صورت خرابی این قطعه، باید پکیج را تعمیر کنید یا پمپ را تعویض کنید. اگر قصد تعمیر پکیج دیواری خود را دارید متخصصین حرفه‌ای ما  در امدادکاران در خدمت شما عزیزان در این راستا می‌باشند.

پمپ پکیج چیست؟

وقتی که که آب گرم توسط پکیج تولید می‌شود و از لوله‌های کف و رادیاتورها عبور می‌کند، گرمای خود را به محیط می‌دهد و خنک می‌شود. حالا این آب سرد باید مجددا به پکیج باز گردد و گرم شود و در لوله ها جریان یابد. این عملیات با عملکرد قطعه ای به نام پمپ پکیج انجام می شود. این پمپ آب گرم را به داخل رادیاتورها منتقل می‌کند و از کاهش فشار آب در مدار گرمایش رادیاتور جلوگیری خواهد کرد. بنابراین اگر فشار آب گرم کم باشد، پمپ پکیج فشار را افزایش می‌دهد تا آب به طور یکنواخت به گردش درآید و فضای محیط گرم بماند.

معرفی قطعات پمپ‌های پکیج

پمپ پکیج خود دارای اجزا و قطعاتی می‌باشد که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم:

  • کیسینگ

محفظه پمپ یا بیرونی‌ترین قسمت آن کیسینگ نامیده می‌شود.

  • یاتاقان

این قطعه در انواع پمپ‌های پکیج مشاهده می‌شود و در چرخش پروانه نقش دارد.

پمپ پکیج شامل کیسینگ، روتور، استاتور و … نیز می‌باشد.

عملکرد و وظایف پمپ پکیج

بیشتر بدانید: راهنمای کامل عیب یابی پکیج در انواع برندها

  • روتور

قسمت پره‌ای در پمپ روتور نام دارد که وظیفه به جریان انداختن آب را بر عهده دارد.

  • استاتور

سیم پیچ یا استاتور بخشی است که میدان مغناطیسی را در داخل پمپ ایجاد می‌کند.

  • هوزینگ

در انواع پمپ‌ها قطعه‌ای پلاستیکی به نام هوزینگ وجود دارد. جای قرارگیری هوزینگ در پمپ‌های هر یک از برندها متفاوت است، اما غالبا در پشت پمپ مشاهده می‌شود.

در انواع پمپ‌ها یک قطعه پلاستیکی وجود دارد که آن را هوزینگ می‌نامند. محل قرارگیری هوزینگ در پمپ‌های گوناگون، متفاوت است، اما اغلب در بخش پشتی پمپ دیده می‌شود

انواع پمپ پکیج

پمپ پکیج دارای انواع متفاوتی می‌باشد که از این میان می‌توان به مدل‌های گراندفوس، داب، نوچی و ویلیو اشاره کرد.

علل خرابی پمپ پکیج چیست؟

صرف نظر از برند پمپ شما،این پمپ ممکن است به دلایل مختلفی از کار بیفتد. برخی از این علت ها به شرح زیر می باشد:

1.  انسداد و گرفتگی مسیر برگشت پمپ

در قسمت قبل عنوان کردیم که آب گرمی که از لوله‌های پکیج عبور می‌کند، بعد از، از دست دادن حرارت خود باید دوباره به پکیج برگردد و مجدد گرم شود. حالا اگر در مسیر برگشت آب، در مبدل یا پکیج انسدادی به وجود بیاید،و آب به پکیج نرسد، محورهای پکیج که باید در آب سرد شوند، گرم می‌شوند و این گرما باعث افزایش حرارت دستگاه می‌شود. دمای زیاد دستگاه فشار زیادی به پمپ وارد می‌کند و باعث خرابی آن می‌شود.

2. نداشتن فیلتر و صافی در مسیر آب ورودی رادیاتورها به پکیج

اگر در مسیر آب از رادیاتور به پکیج، صافی یا فیلتری نباشد یا فیلتر خراب باشد، ذرات ریز و درشت وارد پمپ می‌شود. این مواد و ذرات به مرور زمان موجب گرفتگی و آسیب به قطعات پمپ می‌شود و عملکرد آن را دچار اختلال می‌کند.

3. وجود آلودگی و کثیفی در صافی برنجی

بعضی از پکیج‌ها دارای یک صافی برنجی در لوله‌های برگشت به پمپ و پکیج هستند. این قسمت شامل یک توری فلزی می‌باشد که از ورود ذرات درشتی که باعث گرفتگی داخل پمپ و پکیج می‌شود جلوگیری خواهد کرد. حال اگر این توری کثیف باشد پمپ می‌بایست با فشار بیشتری کار کند تا آب به دستگاه برگردد. و همین مورد باعث آسیب آن می‌شود.

عملکرد و وظایف پمپ پکیج

بیشتر بدانید: علت روشن نشدن پکیج چیست و چگونه رفع می شود؟

4. کارکرد پکیج بدون آب

همیشه قبل از روشن کردن دستگاه باید توجه داشته باشید که در لوله‌های پکیج آب وجود داشته باشد و دستگاه بدون آب کار نکند. در غیر این صورت پمپ پکیج آبی برای پمپاژ نخواهد داشت و کارکرد آن در این شرایط باعث سوختنش می‌شود.

5. کیفیت بد پمپ

اگر پمپ از کیفیت خوبی برخوردار نباشد، پس از مدت کوتاهی از کار می‌افتد. بهتر آن است پمپ جدیدی که روی دستگاه نصب می‌شود از برندهای مرغوب باشد تا از بروز مجدد آسیب جلوگیری شود.

6. رسوب گرفتن پمپ

اگر پمپ پکیج با رسوب مسدود شود، در دراز مدت مسدود می شود و دیگر نمی تواند آب را به جریان بیندازد. توجه داشته باشید که اگر برای مدت طولانی از پکیج استفاده نکنید، ممکن است املاح آب در پمپ رسوب کرده و پمپ را مسدود کند. که شما میتوانید با رسوب گیری پکیج مشکلات مرتبط با گرفتگی قطعات را رفع کنید.

7. عدم سرویس پکیج

اگر به مدت طولانی از پکیج خود استفاده می کنید و نسبت به سرویس آن بی تفاوت هستید، ممکن است به زودی با خرابی قطعاتی مانند پمپ مواجه شوید.

وظایف پمپ پکیج در تابستان و زمستان چیست؟

قبلاً دیدیم که پمپ پکیج باید آب گرم را تامین کند و محیط را گرم کند. در فصل زمستان پکیج باید همیشه روشن باشد و آب گرم را به رادیاتورها منتقل کند و اگر در جایی از خانه شیر آب گرم باز باشد از انتقال آب گرم به رادیاتورها خودداری می‌کند. از طرفی در فصل تابستان پکیج شما روی شمعک است و فقط زمانی که آب گرم را باز می‌کنید روشن می‌شود.

برخی معتقدند که پمپ پکیج تنها زمانی کار می‌کند که پکیج روی حالت زمستانی قرار داشته باشد. زیرا در این حالت برای گرم کردن رادیاتورها به عملکرد پمپ نیاز داریم. این امر درست می‌باشد. اما این فقط برای پکیج‌های تک مبدل مصداق دارد.

بنابراین اگر پکیج شما دو مبدل دارد، پمپ باید در هر دو حالت زمستانی و تابستانی کار کند تا آب گرم مصرفی تامین شود. بر این اساس مصرف برق پکیج‌های تک مبدل در فصل تابستان اندکی کمتر از پکیج‌های دو مبدل می‌باشد. در مورد تفاوت پکیج‌های تک مبدل و دومبدل بیشتر بدانید.

عملکرد و وظایف پمپ پکیج

بیشتر بدانید: علت بوی گاز، بوی دود یا بوی سوختگی از پکیج چیست؟

مشکلات ناشی از خرابی پمپ پکیج چیست؟

اگر پمپ پکیج شما خراب شود یا بسوزد، مشکلات زیادی برای پکیج ایجاد می‌کند. برخی از این مشکلات و علل آن از جمله موارد زیرمی‌باشد:

  • عدم گردش آب در سیستم پکیج

اگر پکیج به طور عادی کار کند، لرزش و نویز کمی دارد. در این صورت گردش آب در سیستم مشهود است. حال اگر شفت یا میله پمپ گیر کند دیگر پمپاژ آب متوقف می‌شود. در این حالت پمپ بسیار داغ می‌شود و در صورت دست زدن به آن ممکن است دستتان بسوزد.

  • رسوب گرفتگی پمپ

با گذشت زمان، جرم و رسوب می تواند در پمپ تشکیل شود. اما اگر این جرم گرفتگی رفع نشود، می‌تواند کاملا کار پمپ را متوقف کند. از نشانه‌های این مشکل می‌توان به عدم هماهنگی پمپ و پکیج و همچنین کاهش دمای رادیاتورها اشاره کرد.

  • صدای زیاد از حد پمپ

اگر در پمپ هوا وجود داشته باشد در حین کار صدای عجیب و بلندی تولید می‌کند و حتی امکان دارد عملکرد پمپ را مختل کند. در این حالت جدا از صدای بلندی که از پکیج شنیده می‌شود، رادیاتورها هم گرم نمی‌شوند و باید سیستم هواگیری شود.

  • پمپ کار نکند

اگر پکیج روشن است و پمپ کار نمی‌کند، امکان دارد پمپ درست به دستگاه متصل نشده باشد. در این صورت بهتر است آب موجود در سیستم تخلیه شود و پمپ در وضعیت صحیح خود نصب شود.

  • نشتی در پمپ

اگر پمپ پکیج به درستی نصب نشده باشد، قطعات داخلی آن نشتی داشته باشد یا حتی کاسه نمد پمپ تحت فشار زیاد از بین برود، پکیج شما نشتی پیدا می‌کند.

  • روشن نشدن پمپ و پکیج

اگر پکیج شما به گاز و برق وصل است؛ اما روشن نمی‌شود، برد الکترونیک، فشار گاز، دودکش یا سایر اجزا و قطعات ممکن است آسیب ببیند. عیوبی مانند سیم پیچی معیوب و سوختن فیوز پمپ نیز می‌تواند باعث روشن نشدن پکیج و پمپ شود.

  • خاموش نشدن پمپ

اگر پمپ پکیج به طور مداوم کار کند و هرگز خاموش نشود، ممکن است برد الکترونیکی پکیج آسیب دیده باشد، تنظیمات حرکت پمپ به هم ریخته باشد و دسته کنترل سرعت حرکت پمپ گیر کرده باشد.

در این مقاله از امدادکاران به بررسی عملکرد و وظایف پمپ پکیج در خصوص گرمایش محیط و مصرف آب پرداختیم، تا بتوانیم شما را با یکی از قطعات مهم پکیج آشنا کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *