تفاوت بین رادیاتور و شوفاژ در چیست؟

5 دقیقه زمان مطالعه

تفاوت رادیاتور و شوفاژ چیست؟ رادیاتور و شوفاژ چگونه کار می‌کنند؟ در این مطلب قصد داریم شما را با تفاوت رادیاتور و شوفاژ آشنا کنیم. زمانی که تصمیم به خرید و نصب پکیج دیواری، رایاتور یا شوفاژ را دارید، همیشه سعی کنید از استاندارد بودن آن ها اطمینان حاصل کنید. در این مقاله از امدادکاران می‌خواهیم به سوالات مذکور پاسخ دهیم. اگر دانستن تفاوت رادیاتور و شوفاژ برای شما نیز مهم است خوب است با ما همراه باشید.

در فصول سرد سال معنای سرما را بهتر می‌توان درک کرد. بنابراین ما نیاز به وسیله ای برای تامین گرما در محیط اطراف خود داریم.

همینطور که می‌دانید دستگاه‌های متفاوتی برای تامین آب گرم در ساختمان تولید شده است. به همین دلیل است که امروزه با رادیاتورها و شوفاژها به راحتی می‌توانیم گرمای خانه خود را تامین کنیم.

اما قبل از خرید باید دانست که فرق بین رادیاتور و شوفاژ چیست؟ انتخاب و خرید یکی از این وسیله‌های گرمایشی کمی دشوار است. معمولا خریدار نمی‌داند کدام یک از این وسیله‌ها می‌تواند عملکرد بهتری را ایجاد کند و برای چه مکانی مناسب‌ است.

اگر بخواهیم به طور خلاصه در مورد تفاوت رادیاتور و شوفاژ صحبت کنیم. باید گفت که شوفاژ نوعی سیستم گرمایش است که معمولا وظیفه تامین آب گرم و گرمای محیط را بر عهده دارد. ولی رادیاتور قسمتی از ساختمان است که تمامی تاسیسات ساختمان در آن قرار دارد. باید بدانید که به این مکان موتورخانه می‌گویند. نحوه عملکرد رادیاتور و شوفاژ به این صورت است. البته تنها نکته واضح در این قسمت نحوه عملکرد رادیاتور و شوفاژ است. هر دو دستگاه برای گرم کردن آب در خانه استفاده می‌شوند. که هر کدام جداگانه مزایا و معایبی دارند.

تفاوت بین رادیاتور و شوفاژ در چیست؟

بیشتر بدانید: علت رسوب گیری پکیج دیواری چیست؟

نحوه عملکرد رادیاتور و شوفاژ

البته نمی‌توان گفت فرق بخاری و شوفاژ بسیار زیاد است. اما با دانستن تفاوت قیمت رادیاتور و شوفاژ و نحوه عملکرد آن به تفاوت آنها پی خواهید برد. تا اینجا در مورد تفاوت رادیاتور و شوفاژ به طور کلی صحبت کردیم. پس صرف نظر از شکل دستگاه، نوع نصب و تجهیزات به کار رفته در هر کدام نشان دهنده کارایی دستگاه است. به طور کل پکیج، رادیاتور و شوفاژها هر کدام برای کارهای خاصی استفاده می‌شود. یعنی قبل از هر اقدامی باید بدانید که از دستگاه مورد نظر چه انتظاری دارید. برای اطلاعات بیشتر، مکانیسم شوفاژ و نحوه عملکرد رادیاتور را در ادامه ارائه کرده ایم.

مکانیسم شوفاژ

سیستم شوفاژ گرما را از طریق لوله های دستگاه به اتاق ها منتقل می‌کنند. بنابراین زمانی که این انتقال انجام می‌شود، دمای آب کاهش می‌یابد. اما برای اینکه بتواند دوباره گرما را جذب کند و شروع به تنظیم دمای آب کند، آب داخل لوله‌ها را از طریق لوله‌های برگشت به موتورخانه می‌فرستد. در نتیجه این عمل تا موقعی که کاهش دمای آب تنظیم شود و بازگشت گرما به شوفاژ ادامه خواهد داشت.

نحوه عملکرد رادیاتور

اما رادیاتور چگونه کار می‌کند؟ در موتورخانه‌ها سیستم‌هایی مانند مشعل، دیگ آب گرم، پمپ و غیره وجود دارد. همانطور که می‌دانید وظیفه همه این وسایل گرم کردن آب و ارسال آب گرم به داخل لوله‌های شوفاژ است. در اینصورت موتورخانه‌ها با استفاده از این سیستم قابلیت گرمایش محیط را خواهند داشت. البته به طور قطعی نمی‌توان گفت که تفاوت رادیاتور و شوفاژ بسیار زیاد است. چون به نظر هر دو با یک هدف به یک سمت می‌روند. بنابراین، هیچ یک از آنها بدون دیگری قادر به انجام کاری نخواهند بود.

تفاوت بین رادیاتور و شوفاژ در چیست؟

بیشتر بدانید: داغی بیش از حد پکیج

انواع رادیاتور و شوفاژ

مهمترین طبقه‌بندی رادیاتورها به شرح زیر است:

  • رادیاتور پره‌ای
  • رادیاتور پانلی
  • رادیاتور قرنیزی
  • حوله خشک کن
  • شوفاژ پره‌ای

شوفاژ پره‌ای چیست؟

تفاوت شوفاژها در ظاهر آنها، میزان گرمایش و قابلیت و دوام آنها در قرار گرفتن در برابر گرما و آب است.از فواید شوفاژهای پره‌ای می‌توان به مقاومت بالای پره‌ها و امکان تعویض پره‌ها در صورت ترک خوردگی و فرسایش نام برد. همینطور می‌توان به تعداد پره‌ها افزود، تا میزان گرمادهی محیط افزایش یابد، یا اگر پره‌ها دچار فرسودگی و خرابی شدند آنها را تعویض نمود.

رادیاتور و شوفاژ پره‌ای قدیمی‌ترین نوع رادیاتور است و همانطور که از نامش پیداست از کنار هم قرار دادن تعدادی پره ایجاد می‌شود. هر چه تعداد تیغه‌ها بیشتر باشد، قدرت گرمایش آن نیز بیشتر می‌شود. رادیاتورهای پره‌ای از آلومینیوم یا فولاد تولید می‌شوند.

مزایای استفاده از رادیاتور آلومینیومی

یکی از انواع رادیاتور و شوفاژها نوع آلومینیومی آن‌ها می‌باشد که به دلیل وزن سبک عملکرد بهتری دارند پس هنگام خرید این سیستم آنها را از نوع سبک تهیه کنید آیا تا به حال به محدوده مصرف فکر کرده‌اید؟ منظور از محدوده مصرف، مقدار انرژی است که از یک شوفاژ منتقل می‌شود، یعنی در حین استفاده مقدار معینی آب مصرف می‌کنند.رادیاتورهای آلومینیومی که نوعی شوفاژ بحساب می‌آیند، از آلومینیوم ساخته شده‌اند. که به کمک تیغه یا پره‌ها، گرمای حاصل را در اتاق پخش می‌کنند که هر کدام از پره‌ها نقش مهمی در اندازه گرمایش ایفا می‌کنند.

شوفاژهای پره‌ای عموماً از آلومینیوم ساخته می‌شوند که مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی و رسوبات آب و خوردگی دارند. به همین دلیل است که این نوع شوفاژها در شهرهای شمالی با رطوبت بالا یا حمام‌های قدیمی بسیار کاربردی‌تر است.

بیشتر بدانید: آموزش ساده ترین روش های رسوب گیری پکیج

ویژگی‌های بهترین مدل شوفاژ

پکیج شوفاژ دیواری که کمترین مصرف انرژی را داشته باشد شوفاژی ایده آل خواهد بود. البته در عین حال که  مصرف انرژی کمتری را دارد. همچنین باید در طول کارکرد خود بالاترین کارایی را داشته باشد به عبارت دیگر باید بتواند حداکثر حرارت را در کمترین فضای ممکن ایجاد کند. بعلاوه باید دارای حرارت پایدار و بهینه‌ای باشد، به عبارت دیگر می‌توان گفت دمای اتاق را در حد معینی از گرما حفظ می‌کند. همچنین باید با فضای مورد نیاز و سیستم تولید گرمایش متناسب باشد. از نظر ظاهری نیز باید با چیدمان منزل شما مطابقت داشته باشد. سطح صاف و بدون لبه‌های تیز، کیفیت رنگ، مقاومت مکانیکی و مقاومت در برابر زنگ زدگی از دیگر عوامل مهم در انتخاب شوفاژ هستند.

از آنجایی که میزان رسوب گیری در سیستم‌های موتورخانه مرکزی با دیگ‌های آب گرم بسیار زیاد است، بهترین شوفاژ برای استفاده در این گونه سیستم‌ها از نوع پره‌های آلومینیومی است. لازم به ذکر است که به دلیل باز بودن مدار گرمایش با استفاده از منبع انبساط در سیستم‌های مرکزی، مقدار زیادی آب به طور مداوم در منبع انبساط تبخیر می‌شود و آب جدید جایگزین آن می‌شود و این امر باعث می‌شود رسوبات و مواد خورنده به طور روز افزون درمدار گرمایش وجود داشته باشد.

در پایان تفاوت بین رادیاتور و شوفاژ

در این مقاله قصد داشتیم شما را با تفاوت رادیاتور و شوفاژ آشنا کنیم. برای عملکرد صحیح پکیج لازم است هر 6 تا 7 ماه یکبار رادیاتور و شوفاژ خود را هواگیری کنید. در انتخاب سایز و نوع هر کدام از آنها توجه به فضای اتاق را فراموش نکنید.

به یاد داشته باشید که با انجام منظم سرویس پکیج نه تنها از پکیج و گرمایش بالای آن لذت خواهید برد، همچنین هزینه‌های نگهداری و تعمیر پکیج دیواری را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *