ایمنی + نصب دودکش پکیج و محل قرارگیری آن

5 دقیقه زمان مطالعه

نصب دودکش پکیج یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که برای حفظ ایمنی و سلامت افراد باید با دقت انجام شود. نصب دودکش پکیج از این جهت حائز اهمیت است که تمامی گازها و دودهای خطرناک ناشی از احتراق باید به طور کامل به خارج از ساختمان هدایت شود. دقت نادرست در نصب دودکش عواقب خطرناکی برای سلامت ساکنین خواهد داشت. بعلاوه این موضوع موجب اختلال در عملکرد سیستم گرمایش پکیج می‌شود. در ادامه این مقاله از نصب پکیج دیواری، شما را با مراحل نصب دودکش پکیج آشنا می‌کنیم.

اطلاعات و مقررات نصب دودکش پکیج

صنعت ساختمان تابع قوانین و مقررات متفاوتی می‌باشد. از جمله این قوانین نصب دودکش پکیج است. این مقررات برای اطمینان از نصب صحیح و قرار‌گیری ایمن دودکش پکیج در نظر گرفته شده است. با اطمینان از مطابقت هر ساختمان با مقررات، خطر صدمات و بیماری‌های مرتبط به نشت گاز پکیج به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد.

دودکش پکیج چیست؟

هنگامی که پکیج شروع به کار می‌کند، گازهای سمی آزاد می‌شود که باید از سیستم خارج شوند. دودکش در اصل لوله‌ای است که این گازها را از پکیج خارج می‌کند. از آنجایی که این گازها می‌توانند مضر باشند، مهم است که دودکش به گونه‌ای نصب شود که گازهای سمی دوباره وارد ساختمان نشود. در واقع هنگام نصب دودکش پکیج باید اطمینان پیدا کرد که گازهای سمی به ساختمان‌های مجاور هم هدایت نخواهند شد.

اغلب مردم یک دودکش پکیج را دیده‌اند، اگرچه امکان دارد متوجه آن نشده باشند. هر ساختمانی که پکیج دارد باید دودکش هم داشته باشد و این بخشی از مقررات ساختمان‌سازی می‌باشد. به طور معمول، دودکش‌های پکیج به نسبت کوتاه هستند و از دیوار بیرونی بیرون زده‌اند. دودکش از برگشت مجدد گازهای سمی به درون ساختمان جلوگیری می‌کند و از آسیب به ساکنین ساختمان جلوگیری می‌کند.

ایمنی + نصب دودکش پکیج و محل قرارگیری آن

بهتر است بخوانید: علت انفجاری روشن شدن پکیج چیست؟

آیا همه پکیج‌ها باید دودکش داشته باشند؟

تمامی پکیج‌های معمولی، دیواری و زمینی دارای دودکش می‌باشند. اکثر دودکش‌ها به طور افقی نصب می‌شوند، البته بهتر است دودکش پکیج به صورت عمودی نصب شود. اگر پکیج روی دیوار بیرونی نصب نشده باشد، از یک لوله عمودی برای هدایت گازهای سمی به  خارج از فضای سقف استفاده می‌شود.

 

نحوه قرارگیری دودکش پکیج

قرارگیری ایده‌آل دودکش پکیج به عوامل متفاوتی بستگی دارد. با توجه به قوانین نصب دودکش پکیج، هنگام تعیین محل مناسب، باید موارد زیر را در نظر گرفت:

فاصله دودکش از در و پنجره‌ها

دودکش پکیج نباید در نزدیکی قسمتی از خانه قرار گیرد که بتوان آن را باز کرد، مثل پنجره‌ها و درها. قوانین مربوط به رعایت فاصله هنگام نصب دودکش پکیج به حذف کامل گازهای مضر ساختمان شما کمک می‌کند.

فاصله دقیق به اندازه خانه شما بستگی دارد، اما در کل مقررات ساخت وساز اجازه نمی‌دهد نصب دودکش‌ها در فاصله 30 تا 60 سانتی‌متری پنجره یا در انجام شود. این مقررات برای جلوگیری از خروج گازهای مضر از دودکش و سپس ورود دوباره از طریق در یا پنجره باز به ساختمان است.

درجه حرارت

هنگامی که پکیج کار می‌کند، گاز می‌سوزاند تا گرما ایجاد شود. این بدان معناست که گازهای تولید شده می‌تواند فوق العاده داغ باشد. به همین خاطر، نباید دودکش را خیلی نزدیک به چیزی که گازهای داغ به آن‌ها آسیب می‌رساند، قرار داد. به عنوان مثال، اگر در جایی از ساختمان یک ناودان پلاستیکی قرار داده‌اید، نصب دودکش در نزدیکی آن ممنوع است، زیرا گازهای داغ می‌توانند ناودان را ذوب کنند.

دودکش‌های عمودی

در اکثر ساختمان‌ها از دودکش‌های افقی استفاده می‌شود، اما گاهی اوقات دودکش‌های عمودی ممکن است برای ساختمانی مناسب‌تر باشد. در این صورت، انتخاب صاحبان ملک اغلب برای پوشاندن دودکش است.

قرار دادن پوشش روی دودکش یا پنهان کردن آن می‌تواند از نظر زیبایی شناسی دلپذیر باشد، به همین خاطر است که آنها گزینه‌های محبوبی هستند.

با این حال، اگر دودکش پکیج شما به هر طریقی پنهان است، باید مطمئن شوید که در دسترس است.

ایمنی + نصب دودکش پکیج و محل قرارگیری آن

بهتر است بخوانید: علت روشن نشدن پکیج چیست و چگونه رفع می شود؟

نحوه نصب دودکش پکیج‌های مختلف

برای نحوه نصب دودکش پکیج دیواری ابتدا باید به نوع پکیج دقت کرد. پکیج‌های دیواری در دو نوع فن‌دار و بدون فن در بازار موجود می‌باشد و هر کدام شرایط نصب جداگانه‌ای دارند. نکته مهم در نصب هر دو نوع این است که لوله دودکش به بیرون هدایت شود.

با رعایت قوانین مربوط به نصب و راه‌اندازی پکیج و نصب صحیح دودکش آن، گازهای خروجی به طور کامل به بیرون هدایت می‌شود. همینطور سیستم این دودکش‌ها به گونه‌ای است که هوای تازه از خارج ساختمان به داخل وارد می‌شود. در ادامه با روش‌های نصب این دودکش‌ها در پکیج‌های مختلف آشنا می‌شویم.

کارگذاشتن دودکش در پکیج‌های فن‌دار

هنگام طراحی پکیج‌های فن‌دار در نظر گرفته شده است که نیازی به دودکش در ساختمان نباشد. در سیستم پکیج فن‌دار، دودکش این قابلیت را دارد که هوای مورد نیاز برای سوزاندن گاز را از خارج به داخل واحد هدایت کند.

بنابراین نصب پکیج فن‌دار برای قسمت‌هایی از ساختمان که دودکش مکش کافی ندارد و یا محل مناسبی برای نصب دودکش وجود ندارد بهترین گزینه می‌باشد. پکیج فن‌دار دارای دودکش دوجداره است که قطر داخلی آن 6 سانتی‌متر و قطر بیرونی آن 10 سانتی متر است.

وظیفه لوله داخلی حذف دود ناشی از احتراق و وارد کردن هوای تازه از محیط بیرون است. کارگذاشتن دودکش پکیج فن‌دار ایمنی بیشتری را برای اعضای خانواده ایجاد می‌کند زیرا اکسیژن داخل خانه وارد پکیج نخواهد شد. بلکه از هوای بیرون تامین می‌شود.

برای نصب دودکش در پکیج‌های فن‌دار چه نکاتی را رعایت کنیم؟

  • لایه بیرونی پکیج فن‌دار هرگز نباید از لایه داخلی جدا شود.
  • یکی از قوانین مهم هنگام نصب دودکش پکیج این است که لوله دودکش را به بیرون از ساختمان هدایت کنید. این امر باعث خارج شدن گازهای سمی و ورود هوای تازه به پکیج می‌شود.
  • اگر بعد از نصب پکیج دیواری متوجه شدید که فاصله بین پکیج و دیواری که قرار است لوله دودکش از آن خارج شود بیشتر از طول لوله دودکش است، می‌توانید از زانویی دوجداره برای پکیج فن‌دار استفاده کنید.
  • طول لوله که استاندارد آن 4 متر می‌باشد با قدرت مکش فن در پکیج نوع فن‌دار سازگار می‌باشد. در این صورت اگر طول لوله دودکش کمتر از 4 متر باشد بر مکش فن تاثیر می‌گذارد، و قدرت آن را افزایش می‌دهد. افزایش قدرت فن موجب می‌شود هوای بیشتری وارد محفظه احتراق شود و پکیج به راحتی مشتعل نشود. برای رفع این مشکل بهتر است از حلقه‌های فلزی استفاده کنید تا از شدت هوای ورودی در پکیج دیواری کاسته شود.
  • یکی از قوانین مهم دودکش پکیج فن‌دار این است که دودکش دوجداره را به دودکش ساختمان وصل نکنید.
  • سعی کنید از دستکاری دودکش پکیج خودداری کنید و دودکش را طبق استانداردهای ساختمان‌سازی آماده و نصب کنید.
  • در طبقه آخر ساختمان، ارتفاع دودکش کاهش می‌یابد و برای رفع این مشکل بهتر است ارتفاع دودکش را تا ۲ متر بیفزایید.
  • برای نصب دودکش دوجداره و هدایت آن به داخل ساختمان نیاز به دودکش دوجداره دارید. اگر متوجه شدید که دودکش داخلی ساختمان دو جداره نیست، دودکش را از قسمتی از دیوار به بیرون هدایت کنید.
  • یکی از مشکلات نصب دودکش، ورود آب باران به لوله دودکش است. برای رفع این مشکل می‌توان سر دودکش را 5 سانتی متر به سمت پایین خم کرد.

ایمنی + نصب دودکش پکیج و محل قرارگیری آن

بهتر است بخوانید: ۱۰ علت خاموش شدن پکیج و نحوه رفع مشکل

کارگذاشتن دودکش در پکیج بدون فن

قطر استاندارد برای نصب دودکش پکیج بدون فن حداقل 15 سانتی‌متر می‌باشد. هنگام نصب دودکش بهتر است از تبدیل برای افزایش قطر استفاده شود. با این روش قطر دودکش پکیج شما از قطر خروجی گازهای حاصل از احتراق بیشتر خواهد بود.

رعایت نکات زیر در نصب دودکش دستگاه بدون فن مهم می باشد:

  • ارتفاع استاندارد لوله دودکش پکیج 30 سانتی‌متر می باشد.
  • برای پکیج بدون فن استفاده از دودکش مشترک ممنوع می‌باشد.
  • اگر دودکش پکیج در تراس نصب شده است باید با فویل مخصوص آن را عایق‌بندی کرد.
  • استفاده از کلاهک محکم یکی از ضروری ترین اقدامات می‌باشد.
  • آنچه در هنگام نصب اهمیت دارد مقاومت آن در برابر باد، باران و بخار آب است.
  • از اتصال پکیج دیواری به شیر گاز مشترک خودداری کنید.
  • ارتفاع دودکش در خروجی پشت بام می‌بایست بیش از 1 متر باشد.
  • فاصله استاندارد بین کلاهک پکیج و کولرهای آبی حداقل 3 متر می‌باشد.

خوشبختانه این روزها سیستم امنیتی پکیج‌ها پیشرفت زیادی کرده است. قبلاً اگر دود به خوبی خارج نمی‌شد، خطرات زیادی برای اعضای خانواده به همراه داشت. اما امروز اگر دود به خوبی تخلیه نشود بلافاصله پکیج قطع می‌شود.

بنابراین، یکی از شایع‌ترین دلایل خاموش و روشن شدن مداوم پکیج عدم تخلیه مناسب دود است. با خارج شدن دود و باز شدن مسیر هوا، سنسور دود به برد می‌گوید روشن شود و پکیج روشن می‌شود و به محض جمع شدن دود به برد می‌گوید خاموش شود و دستگاه خاموش می‌شود.

این مشکل اغلب به دلیل عدم رعایت ارتفاع صحیح دودکش پکیج، نصب نامناسب دودکش، یا بی‌دقتی در نصب دریچه دود پکیج رخ می‌دهد.

دودکش پکیج یکی از قطعات مهم برای عملکرد صحیح دستگاه می‌باشد و در صورت عدم نصب صحیح می‌تواند آسیب جدی به پکیج وارد سازد. برای نصب دودکش بهتر است از افراد واجد شرایط استفاده کنید و اصول و قوانین نصب دودکش را رعایت کنید. در صورت نیاز به تکنسین‌های مجرب برای این کار می‌توانید از کارشناسان ما در امدادکاران کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *