علت روشن نشدن مشعل و شمعک پکیج

5 دقیقه زمان مطالعه

یکی از مشکلات رایج پکیج‌ها روشن نشدن شمعک پکیج می‌باشد. از آنجایی که مشعل جزء مهمی از پکیج است و قسمت اصلی برای گرم کردن پکیج است، بنابراین در صورت آسیب دیدن مشعل، مهم‌ترین مشکلی که با آن مواجه خواهید شد گرم نشدن پکیج است. به طور کلی علت روشن نشدن مشعل پکیج و خرابی آن مربوط به سیستم‌های آب، برق و گاز می‌باشد. به دلیل این که پکیج با این سه منبع کار می‌کند.

اگر در پکیج شما مشکل روشن نشدن مشعل پیش آمد، این سه منبع نیز باید بررسی شوند. در این حالت این خطا به صورت چراغ قرمز ظاهر می‌شود. معمولا این مشکل به دلیل خرابی یکی از قطعات داخلی متصل به مشعل رخ می‌دهد. در این مطلب در مورد دلیل روشن نشدن مشعل در انواع پکیج‌ها صحبت خواهیم کرد. اگر شما هم با این مشکل مواجه هستید بهتر است برای اطلاعات بیشتر درمورد تعمیر پکیج دیواری با ما همراه باشید.

تمامی پکیج‌ها که از سال 1385 تولید شده‌اند به صورت شعله فوری کار می‌کنند. بنابراین مشعل و ترموکوپل از دستگاه پکیج خارج شده و با یک الکترود جرقه‌زن و میله یونی جایگزین می‌شوند. مدل‌های قدیمی پکیج بوتان از نوع شمعک‌دار می‌باشد. متن زیر به شما کمک می‌کند تا دلیل روشن نشدن پکیج مشعل، روشن و خاموش شدن پکیج مشعل و دلیل این امر را در پکیج رادیاتور ایران، بوتان و سایر برندها پیدا کنید.

علت روشن نشدن مشعل و شمعک پکیج

بهتر است بدانید: رفع ارور پکیج دیواری

شمعک پکیج یک شعله کوچک ثابت مثل یک شمع (پیلوت) روی بخاری گازی بود. هنگامی که شمع پکیج روشن می‌شد، ترموکوپل را گرم می‌کرد و بار الکتریکی که ترموکوپل به شیر گاز پکیج می‌داد، باعث می‌شد مشعل پکیج کار کند و روشن شود. با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از قطعات الکترونیکی، شمعک به طور کامل از پکیج ایران رادیاتور و بوتان حذف شد. حالا برد الکترونیکی دستگاه می‌تواند در لحظه مشعل پکیج را روشن کند. بنابراین مهندسان تاسیسات از جرقه‌زن به جای شمعک استفاده کردند.

میله یون جایگزین ترموکوپل در پکیج شده است. میله یونی میله‌ای ساده است که یون‌های منفی درون شعله را به سمت برد الکترونیکی هدایت می‌کند. میزان یون‌های منفی در شعله کم است، اما همین میزان باعث می‌شود موهای شما توسط سشوار با هوای گرم حالت گیرد. به این صورت وقتی شعله وجود دارد حضور خود را اعلام می‌کند و برد به دستگاه اجازه کار خواهد داد و شعله باقی می‌ماند.

علت روشن نشدن مشعل پکیج

  به طور کل موارد زیر علت روشن نشدن مشعل پکیج می‌باشد:

  • خراب شدن جرقه زن پکیج
  • خراب شدن میله یون پکیج
  • معیوب بودن برد پکیج
  • گرفتگی شیر کنترل گاز پکیج
  • ایراد در سنسور NTC پکیج

خرابی جرقه زن یا شمعک در پکیج

یکی از دلایل اصلی روشن نشدن مشعل پکیج در پکیج ایران رادیاتور و بوتان خرابی جرقه زن می‌باشد. اساساً هنگامی که گاز وارد شمعک می‌شود، سنسور فرمان جرقه و تخلیه بار الکتریکی منتقل شده توسط برد مدار را برای انجام عملیات جرقه‌زنی صادر می‌کند. اگر در این میان پیلوت قطع شده است به دلیل وجود جرم در آن قسمت است. این جرم‌ها از قسمت ورودی گاز به دستگاه وارد می‌شوند.

از آنجایی که این ورودی خیلی کوچک است، کوچکترین کثیفی می‌تواند باعث مسدود شدن آن شود. برای حل این مشکل باید این قسمت را تمیز کنید. اگر جرقه‌زن آسیب ببیند باعث ایجاد مشکل در سیستم می‌شود و مشعل روشن نمی‌شود. همینطور یکی از علت‌های روشن نشدن مشعل مربوط به مسدود شدن ورودی گاز است که باید آن را تمیز کنید. اما نوسانات فشار آب، نوسانات برق و فشار کم یا کم شدن فشار گاز از دیگر علل این مشکل می‌باشد.

علت روشن نشدن مشعل و شمعک پکیج

بهتر است بدانید: ۱۰ علت خاموش شدن پکیج و نحوه رفع مشکل

خرابی میله یونی در پکیج

میله یونی یا الکترود یونی به عنوان میله یونیزاسیون هم شناخته می‌شود. این قطعه نقش مهمی در عملکرد صحیح پکیج دارد. میله یونی موجود در پکیج وظیفه تشخیص شعله را بر عهده دارد. بنابراین اگر الکترود یونی آسیب ببیند، در این صورت مشعل پکیج روشن نمی‌شود. چون پکیج شعله را نمی‌شناسد.

خرابی برد پکیج

برد پکیج مهمترین قطعه پکیج می‌باشد. این قطعه در واقع تمام دستورات لازم در پکیج را صادر می‌کند و باعث می‌شود پکیج و قطعات آن به درستی کار کنند. در صورت بروز مشکل در این قسمت، سیستم پکیج به طور کامل خراب می‌شود و در نتیجه فرمان صحیح به قطعات نخواهد رسید. به دلیل آن که برد پکیج ایران رادیاتور، بوتان، ایساتیس و … هوشمند هستند، بنابراین اگر خراب شوند، تعمیر آنها به دانش خاصی نیاز دارد.

بنابراین در این زمینه باید از یک کارشناس کمک بخواهید. تمامی قطعات اعم از جرقه زن، سنسور، پمپ، شیر گاز و … توسط برد پکیج کنترل می‌شود. بنابراین در صورت بروز مشکل در برد پکیج، عملکرد تمامی این قطعات آسیب خواهد دید.

گرفتگی شیر کنترل گاز

یکی از دلایل دیگر روشن نشدن مشعل، گرفتگی شیر است. این شیر با ولتاژ 220 ولت کار می‌کند و از آلومینیوم ساخته شده است. این قطعه وظیفه مهمی دارد و باعث قطع و اتصال جریان گاز می‌شود. شیر کنترل در زیر محفظه احتراق قرار دارد و از دو شیر برقی تشکیل شده است. در واقع این قطعه نقش مهمی در تنظیم ارتفاع شعله دارد. این شیر جریان گاز را کنترل می‌کند. بنابراین اگر کوچکترین مشکلی برای آن پیش بیاید، علاوه بر به خطر انداختن ایمنی، احتراق مشعل نیز با مشکل مواجه خواهد شد. چون گاز به اندازه کافی به آن قسمت نمی‌رسد.

ایراد در سنسور NTC پکیج

این سنسور در واقع دمای پکیج دیواری را اندازه‌گیری می‌کند. بنابراین مشکل در این قطعه باعث می‌شود که مشعل پکیج دچار مشکل شده و روشن نشود. این سنسور از نوع مقاومتی می‌باشد. به این صورت که با افزایش دما، مقاومت آن کاهش می‌یابد. بنابراین خرابی این قطعه منجر به تشخیص دمای اشتباه می‌شود و این امر بر عملکرد مشعل و شعله تاثیر خواهد گذاشت.

ماجرای روشن نشدن پکیج به اینجا ختم نخواهد شد. موارد فوق تنها وقتی موجب تعمیرپکیج شما خواهد شد که دستگاه پکیج شما به مرحله جرقه‌زنی برسد.

علت روشن نشدن مشعل و شمعک پکیج

بهتر است بدانید: علائم خرابی ترموستات پکیج دیواری

دلایل دیگر روشن نشدن پکیج چیست؟

اولین دلیل روشن نشدن پکیج نبود برق در دستگاه است

گاهی اوقات مشکل اصلی عدم وجود برق در داخل پکیج است و عدم ورود برق به داخل پکیج باعث روشن نشدن برد الکترونیک خواهد شد. در تمامی پکیج‌های ایران رادیاتور و بوتان و برندهای خارجی چراغی جهت روشن بودن پکیج و روشن بودن برد الکترونیکی وجود دارد. بنابراین اگر هیچ چراغی روشن نبود وبا تغییر دادن دکمه‌های صفر و یک، مشکل همچنان ادامه داشت، مسلما ایرادی وجود دارد.

در این مواقع ابتدا دوشاخه پکیج را از پریز بکشید و از فاز بودن پریز مطمئن شوید. یعنی اطمینان حاصل کنید که برق وجود دارد. بعد دو شاخه را بدون محافظ برق کنترل کنید. بعضی اوقات خرابی فیوز برق پکیج باعث می‌شود پکیج روشن نشود. پس از بررسی این موارد، به برد الکترونیک نگاه کنید، با فازمتر چک کنید ببینید فاز در برد چقدر است. اگر تا زمان گرم شدن پکیج فازی وجود نداشته باشد، احتمالاً فیوز پکیج منفجر شده و نیاز به تعویض دارد.

اگر فیوز پکیج را تعویض کنید و فیوز دوباره منفجر شود، یکی از قطعات داخل پکیج اتصالی کرده و باید تعویض شود. بنابراین، هر قسمتی از شیر موتور، پمپ سیرکولاسیون، فن، شیر کنترل گاز و خود برد الکترونیکی می‌توانند اتصال داشته باشند و امکان دارد نیاز به تعویض داشته باشند. دلیل روشن نشدن پکیج ممکن است آسیب دیدن این قطعات باشد.

دلیل دوم روشن نشدن مشعل پکیج فشار بار نامناسب پکیج می‌باشد

اگر برق به دستگاه رسید و پکیج روشن شد، باید بقیه موارد را بررسی کنید. مهمترین دلیل روشن نشدن پکیج این است که فشار در مدار رادیاتور به صفر رسیده است. تمامی پکیج‌های تولیدی ایران رادیاتور و بوتان در حال حاظر دارای مانومتر یا فشار سنج می‌باشند. وظیفه این مانومتر نشان دادن فشار مدار رادیاتور است. اگر فشار در مدار رادیاتورها کمتر از 0.7 باشد، برد الکترونیکی اجازه کار را نمی‌دهد. دلیل این امر این است که با کاهش فشار در مدار، پمپ پکیج فشار زیادی را دریافت می‌کند. اگر فشار مدار کم باشد پکیج خطا می‌دهد.

در مطالب بالا علت روشن نشدن مشعل پکیج را به طور کامل مورد بحث قرار داده ایم. به طور کلی، اگر مشعل پکیج روشن نشود، پکیج شما گرمای کافی نخواهد داشت. علت روشن نشدن مشعل در پکیج بوتان، ایران رادیاتور، ایساتیس، آریستون و … ممکن است مربوط به خرابی جرقه زن، خرابی میله یونی، خرابی برد پکیج، شیر کنترل گاز، مشکل سنسور NTC و … باشد.

به طور کلی برای رفع اساسی این مشکل می توانید مطالب بالا را مطالعه کرده و علت اصلی را جویا شوید. اما اگر دانش کافی ندارید، از آنجاییکه این کار یک موضوع تخصصی می باشد، باید از یک تعمیرکار کمک بگیرید. امدادکاران مرکز تعمیرات انواع پکیج در تهران تمامی مشکلات مربوط به پکیج شما را به صورت تضمینی و در کمترین زمان ممکن برطرف خواهد کرد. برای بهره مندی ازاین خدمات، کافی است با تلفن های ذکر شده تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *