9 دلیل نیم سوز شدن موتور ماشین لباسشویی

5 دقیقه زمان مطالعه

ماشین لباسشویی یکی از لوازم خانگی اصلی در خانه ها می باشد و طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است. در صورتی که شما نیز از ماشین لباسشویی استفاده می کنید، ممکن است با مشکلاتی در این دستگاه مواجه شوید. یکی از مشکلات رایج در این دستگاه، نیم سوز شدن موتور ماشین لباسشویی است. بروز این مشکل دلایل گوناگونی دارد که در این مقاله قصد داریم آن ها را بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید و در صورتی که قصد تعمیر ماشین لباسشویی خود را داشتید با مجموعه امدادکاران تماس بگیرید.

نیم سوز شدن موتور ماشین لباسشویی

یکی از قطعات اصلی و مهم ماشین لباسشویی موتور آن است. اگر این قطعه آسیب دیده یا شکسته باشد، ماشین لباسشویی شما بی استفاده است و دیگر نمی‌توانید از آن استفاده کنید. معمولا در صورت خرابی موتور ماشین لباسشویی، بهتر است از یک تعمیرکار متخصص و ماهر کمک بخواهید؛ زیرا در صورت عیب یابی نادرست دستگاه، ممکن است متحمل هزینه های بیشتری شوید. نیم سوز شدن موتور ماشین لباسشویی یکی از عواملی است که شما را مجبور به تعمیر یا تعویض این قطعه خواهد کرد.

انواع موتور ماشین لباسشویی

به طور کلی موتور های ماشین لباسشویی را می توان به دو دسته زیر تقسیم کرد:

  • موتور لباسشویی معمولی و تسمه دار
  • موتور لباسشویی دیجیتالی و بدون تسمه (بدون گیربکس)

در ادامه هر یک از این مدل ها را معرفی و بررسی می کنیم.

✔ موتورهای لباسشویی معمولی و تسمه دار:

تمامی ماشین های لباسشویی قدیمی که در حین کار صدا و لرزش زیادی دارند از تسمه موتور استفاده می‌کنند. از معایب این موتورها می توان به مصرف برق بالا، صدای زیاد، لرزش بیش از حد و فرسودگی بیشتر اشاره کرد، بنابراین از این موتور در ماشین لباسشویی های امروزی استفاده نمی‌شود و یا حتی الامکان شرکت های سازنده ماشین لباسشویی این نوع موتور را انتخاب نمی‌کنند.

✔ موتور های لباسشویی دیجیتالی و بدون تسمه:

امروزه موتور ماشین های لباسشویی، دیجیتال و بدون تسمه شده است. موتورهای بدون تسمه یا بدون گیربکس موتورهایی هستند که صدا و لرزش بسیار کمی دارند و از نظر مصرف برق دارای رده انرژی بهینه هستند.با وجود مزایای فراوان موتور دیجیتال یکی از معایب آن هزینه بسیار بالا و یا سختی تعمیر و تعویض این نوع موتور است.

علائم نیم سوز شدن موتور ماشین لباسشویی

دلایل مختلفی برای سوختن یا نیم سوز شدن موتور ماشین لباسشویی وجود دارد که باید توسط یک تکنسین مجرب تشخیص داده شود، اما علائم سوختگی در اکثر ماشین لباسشویی ها رایج است. در نتیجه، اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، بلافاصله با مرکز خدمات امدادکاران تماس بگیرید.

1- ماشین لباسشویی مانند گذشته کار نکند

بعد از مدتی که از ماشین لباسشویی های خود استفاده کردید باید عملکرد آنها را به خوبی بشناسید و در صورت احساس تغییر در آنها احتمال خرابی در قسمت های حیاتی ماشین مانند موتور وجود دارد.

مثلاً اگر ماشین لباسشویی را روشن می‌کنید اما کار نمی کند، باید به سلامت موتور شک کنید. در این مواقع ابتدا شیر آب را بررسی کنید تا از اتصال صحیح آن مطمئن شوید. سپس مطمئن شوید که درب ماشین لباسشویی بسته است و دکمه استارت فعال است. اگر همه این عوامل درست است، باید احتمال نیم سوز شدن موتور ماشین لباسشویی را در نظر بگیرید.

2- عدم خشک شدن کامل لباس‌ها

در حالی که موتورها با سرعت بالا می‌چرخند، موتور ماشین لباسشویی نیز در حال چرخش است و لباس ها در آن خشک می‌شوند. در نتیجه یکی از نشانه های نیم سوز شدن موتور ماشین لباسشویی و آبکشی نکردن لباس ها مانند قبل است. بنابراین اگر محیط پس از مرحله آبکشی خیلی مرطوب است، موتور دستگاه نیم سوز را بررسی کنید.

9روش نیم سوز شدن موتور ماشین لباسشویی

حتما بخوانید: راهنمای شستن کفش در ماشین لباسشویی

3- عدم چرخش مخزن ماشین لباسشویی

فرآیند شستشو در ماشین لباسشویی به این صورت است که ابتدا لباس ها شسته شده و سپس آب مخزن تخلیه می‌شود. در مرحله بعد موتور با سرعت زیاد شروع به چرخش می‌کند و مرحله آبکشی شروع می‌شود. پس اگر دو مرحله اول با موفقیت انجام شده باشد و علامت آبکشی را روی صفحه دیجیتال دستگاه مشاهده کردید، اما دیگ نچرخد، به احتمال زیاد موتور دستگاه شما نیم سوز شده است.

4- بوی سوختگی از ماشین لباسشویی

گاهی اوقات به دلیل حجم زیاد لباس و وزن زیاد دیگ فشار زیادی به موتور وارد خواهد شد. این فشار بالا می‌تواند به موتور آسیب برساند. در نتیجه بوی سوختن ممکن است نشانه نیم سوز شدن موتور ماشین لباسشویی باشد.

5- عدم آبگیری یا آبگیری ناقص لباس‌ها

اگر مشاهده کردید که ماشین لباسشویی عملیات شستشو را به اتمام رسانده است اما با شروع عملیات تخلیه آب یا در حین این عملیات، ماشین از کار می افتد، دو دلیل دارد:

دلیل اول ممکن است  مخزن ماشین لباسشویی شما سنگین باشد و دلیل دوم نیم سوز بودن موتور ماشین لباسشویی باشد که در هر دو مورد، لازم است ماشین را خاموش کنید و قابلیت سرویس موتور را بررسی کنید.

6- عدم چرخش کامل موتور

در صورت سوختن موتور ماشین لباسشویی، موتور قدرت کافی ندارد و نمی تواند مخزن را کاملا بچرخاند و دیگ تا حدودی می‌چرخد.

البته در صورت مشاهده این مشکل، مطمئن شوید که برنامه شستشوی ماشین لباسشویی برای لباس شستن را درست تنظیم کرده باشید. زیرا در این برنامه دیگ مانند گهواره تا نیمه می چرخد ​​تا به لباس های ظریف آسیبی نرسد. اگر این برنامه تنظیم نشده باشد، احتمال بعدی نیم سوز شدن موتور ماشین لباسشویی است.

9روش نیم سوز شدن موتور ماشین لباسشویی

حتما بخوانید: علت تاب برداشتن دیگ ماشین لباسشویی چیست

7- خاموش شدن ناگهانی ماشین لباسشویی حین کار

یکی دیگر از نشانه های سوختن موتور ماشین لباسشویی، خاموش شدن ناگهانی ماشین لباسشویی در حین کار است. البته خاموش شدن ناگهانی ماشین دلایل مختلفی دارد اما مهمترین آنها قطعا نیم سوز بودن موتور است. اگر ماشین لباسشویی شما چند ساعت روشن باشد و فشار زیادی به موتور آن وارد شود، ماشین از کار می‌افتد و بلافاصله خاموش می‌شود.

در این مواقع موتور ماشین شما احتمالا داغ می‌شود و برای جلوگیری از آسیب بیشتر به آن، سیستمی در ماشین لباسشویی فعال می‌شود که بلافاصله ماشین را خاموش می‌کند. البته همانطور که گفته شد دلایل مختلفی می‌تواند علت این مشکل باشد اما پیشنهاد ما این است که در اسرع وقت و تا حد امکان سرویس دهی آن را بررسی کنید تا از آسیب بیشتر به موتور جلوگیری شود.

8- سر و صدا و تکان‌های شدید ماشین لباسشویی

موتور ماشین لباسشویی وظیفه انتقال نیروی تولید شده به مخزن ماشین را از طریق دیگ بر عهده دارد. حال اگر موتور ماشین لباسشویی با مشکل مواجه شود و بسوزد این انتقال به خوبی انجام نمی شود و صدای آزاردهنده ای ازماشین شنیده می‌شود. یکی از دلایل این مشکل عدم سرویس دهی به موقع دستگاه است که فشار زیادی به موتور وارد می‌کند.

9-ایراد در سیستم برقی موتور

در بیشتر موارد، اتصالات الکتریکی نامناسب باعث نیم سوز شدن موتور ماشین لباسشویی می شوند. افزودن جریان اضافی به سیم پیچ موتور باعث اضافه بار الکتریکی در آن می‌شود. در نتیجه ماشین لباسشویی سریعتر می‌چرخد. ایجاد گرمای بیش از حد در موتور و اتصالات آن می‌تواند باعث سوختن موتور شود. گاهی اوقات این فرآیند به دلیل مقاومت کم سیم پیچ ها ایجاد می‌شود.

9روش نیم سوز شدن موتور ماشین لباسشویی

راه حل‌ نهایی درصورت نیم‌ سوز شدن موتور‌ ماشین لباسشویی

اگر هر یک از علائم نیم سوز شدن موتور ماشین لباسشویی را مشاهده کردید، بلافاصله ماشین را خاموش کرده و از پریز بیرون بکشید. زیرا کارکردن دستگاه در این شرایط احتمال آسیب رساندن به سایر قطعات را افزایش می‌دهد. با توجه به اهمیت زیاد موتور و هزینه بالای تعمیر یا تعویض آن، پیشنهاد ما این است که در صورت نداشتن تجربه در این زمینه، با یک تکنسین مجرب تماس گرفته و از او کمک بخواهید.

امدادکاران تعمیرگاه ماشین لباسشویی در تهران

در صورت نیم سوز شدن موتور ماشین لباسشویی، می توانید با مجموعه امدادکاران تماس بگیرید. امدادکاران ارائه دهنده خدمات تعمیر ماشین لباسشویی در تهران است و یک کادر متخصص را در اختیار دارد. این مجموعه تمامی تعمیرات ماشین لباسشویی را با گارانتی معتبر و ضمانت نامه اصالت کالا انجام می دهد. برای ثبت سفارش تعمیرات ماشین لباسشویی می توانید فرم ثبت سفارش را در سایت امدادکاران پر کنید و منتظر تماس کارشناسان این مجموعه بمانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *