علت کار نکردن موتور کولر آبی چیست و چگونه رفع می شود؟

5 دقیقه زمان مطالعه

موتور در واقع اصلی ترین قطعه در کولر آبی به شمار می رود. به علت اهمیت این مسئله موضوع مقاله را به بررسی علت کار نکردن موتور کولر آبی انتخاب کرده‌ ایم. اگر شما هم در زمان عیب یابی کولر آبی با این مشکل که یکی از مهم ترین مشکلات کولر آبی است، برخورد داشته اید جای نگرانی نیست چرا که سوختن موتور تنها یکی از دلایل احتمالی می باشد. تنها کافیست با ما تا انتهای این مقاله همراه شوید تا بتوانید ضمن شناسایی دلایل کار نکردن موتور کولر آبی از راهکارهای معرفی شده نیز برای رفع این مشکل کمک بگیرید.آموزش برق ساختمان

اگر برای رفع این مشکل و دیگر مشکلات کولر آبی و تعمیر کولر آبی به تعمیرکار و سرویس کار حرفه ای نیاز دارید می توانید از طریق فرم زیر سفارش خود را ثبت کنید.

علت کار نکردن موتور کولر آبی چیست؟

کار نکردن موتور کولر آبی از مشکلات رایجی است که بسیاری از افراد هنگام استفاده از این وسیله با آن روبه رو می شوند. عوامل گوناگونی باعث بروز این مشکل می شود. شناخت این دلایل به شما کمک می کند تا هر چه سریعتر علت بروز مشکل شناسایی شده و پیش از بروز مشکلات جدی تر رفع گردد.

علت کار نکردن موتور کولر آبی

1. قطع شدن جریان برق و اتصالی

اگر احساس می کنید که موتور کولر به شکل خود به خودی و بدون انتخاب شما خاموش و روشن می گردد می بایست در گام نخست به سراغ سیم کشی کولر آبی بروید. مطمئن شوید که هیچ یک از سیم ها اتصال کوتاه نداده باشند.

گاهی همزمان با فشردن کلید روشن کولر؛ فیوز میپرد. در ادامه متوجه خواهیم شد که چرا چنین اختلالی پیش می آید :

اولین احتمال معیوب شدن واتر پمپ است. به منظور تست این قطعه لازم است آن را از اتصالات جدا کرده و به شکل جداگانه بررسی کنید. اگر متوجه معیوب شدن آن شدید بایستی قطعه جدید را جایگزین نمایید.

از دیگر احتمالاتی که وجود دارد عدم عملکرد صحیح موتور دو سرعته است. برای تست آن نیز همانند مورد پیش باید به شکل جداگانه آن را ارزیابی نمایید. چنانچه متوجه خرابی و یا اشکال در این قطعه شدید سریعاً باید آن را رفع کنید.

2.تنظیم نبودن تسمه موتور از دیگر دلایل کار نکردن موتور کولر آبی

دومین موردی که به عنوان دلیل کار نکردن موتور کولر آبی مطرح می شود این مورد است. گاهی تسمه به اندازه لازم محکم نیست و نمی تواند نقش خود را به درستی ایفا کند. هنگامی که می خواهید از میزان شل یا سفت بودن این قطعه مطمئن شوید این امر را انجام دهید: تسمه را به دور پولی جمع کنید سپس میزان اضافه آن را اندازه بگیرید. این میزان باید حدود یک بند انگشت باشد نه بیشتر و نه کمتر.

اگر احساس کردید که میزان تسمه بیشتر و یا کمتر از یک بند انگشت است باید عملیات رگلاژ تسمه را انجام دهید.

آموزش رگلاژ تسمه موتور کولر آبی

به منظور انجام رگلاژ نیاز است تا پیچ های زیر دینام را باز نمایید.

برای شل نمودن تسمه دینام را به جهت پایین بکشید. اما چنانچه تسمه شل بود و قصد شما محکم تر نمودن آن بود نیاز است تا دینام را کمی بالاتر ببرید.

پس از آن که این پروسه را به اتمام رساندید مجدداً فعالیت موتور را چک کنید. چنانچه مشکل حل نشده بود نیاز است تا سایر موارد اشاره شده در ادامه مقاله را بررسی کنید.

علت کار نکردن موتور کولر آبی

3.کار نکردن موتور کولر آبی به دلیل اتصال بدنه

گاهی به علت اتصال بدنه؛ موتور کولر آبی قادر به فعالیت نیست. علت چنین معضلی اختلال در سیم های رابط  و یا مصرف کننده هاست. منظور از مصرف کننده قطعاتی مثل موتور و واترپمپ است.

به منظور برطرف نمودن این مشکل قطعات مورد نظر را از تجهیز جدا کرده و آنها را به شکل جداگانه چک کنید.

اگر مشکلی در قطعات ذکر شده مشاهده نشد حال باید به سراغ سیم های رابط بروید. مطمئن شوید که کوچکترین مشکلی در آنها وجود ندارد.

حتما بخوانید: علت سر و صدا کولر  آبی چیست؟

4.قطع بودن فیوز و فاز و نول اصلی کولر آبی

گاهی علت کار نکردن موتور کولر آبی قطع بودن فیوز و فاز و نول است. هنگامی که فاز و نول و فیوز به طور کامل قطع باشند موتور و پمپ حتی استارت هم نخواهد خورد.

اگر اتصالی در تجهیز وجود داشته باشد احتمالاً فیوز قطع شده و یا میسوزد.

چنانچه فیوز معیوب شده باشد تنها راه حل تعویض آن است. البته در برخی از موارد نیز فاز و نول تجهیز قطع می شوند که این مورد را هم چک کنید.

در گام بعدی به سراغ ارزیابی ولتاژ کولر بروید، این کار را می ‌توانید با کمک ولت متر انجام دهید.

5.معیوب شدن قطعاتی مثل خازن، تسمه، فن و سیم پیچ

هنگامی که کلید روشن کولر آبی را میفشارید و احساس می کنید که موتور کار می ‌کند اما هیچ صدایی از آن نمی شنوید باید به سراغ بررسی خازن کولر آبی بروید.

هنگامی که این نشانه ها را مشاهده کردید در ابتدا از سوختگی و یا سالم بودن خازن ها مطمئن شوید. هنگامی که هیچ مشکلی در این قطعات مشاهده نشد حال باید به سراغ قطعات دیگری چون سیم پیچ دور کم و دور زیاد، تسمه و فن بروید.

اگر دوره های تخصصی تعمیر کولر آبی را نگذرانده اید بهتر است از یک تعمیرکار کولر آبی برای ارزیابی این قطعات کمک بخواهید.

6.سوختن و یا نیم سوز شدن موتور علت کار نکردن موتور کولر آبی

به عنوان آخرین مرحله به سراغ بررسی قطعه اصلی یا همان موتور می رویم. هرچند که این قطعه واجد یک عمر مفید است و پس از طی شدن آن نیاز به تعویض دارد اما در پاره ‌ای از موارد این زمان زودتر از موعد فرا میرسد. ممکن است به دلایل متعددی موتور نیم سوز و یا سوخته باشد. از مهمترین موارد می ‌توان به سفت بودن بیش از اندازه تسمه و تغییرات جوی اشاره نمود.

برای رفع این مشکل: در گام نخست مطمئن شوید که تسمه در حالت توازن قرار دارد. همانطور که در بالاتر آموزش داده شد در صورت نیاز این قطعه را رگلاژ کنید.
همچنین می بایست دمای محیطی که کولر در آن قرار دارد را مرتب بررسی کنید. چنانچه تجهیز در معرض مستقیم نور آفتاب واقع شده باشد این احتمال وجود دارد که با بالا رفتن دما و استفاده زیاد موتور نیم سوز شده باشد. در این صورت باید تعمیر و یا تعویض گردد

حتما بخوانید: علت لرزش کولر آبی

سایر دلایل کار نکردن موتور کولر آبی :

علاوه بر تمامی موارد بالا که به طور دقیق به آنها اشاره شد ممکن است دلایل جزئی دیگری نیز موجب کار نکردن موتور کولر آبی شوند. این موارد به شرح زیر هستند :

  • پاره شدن رابط برزنتی (محل پارگی را دوخته و یا برزنت را تعویض کنید.)
  • انسداد شلنگ های آب ریز (شلنگ ها را با جوهر نمک شستشو دهید تا رسوبات پاک گردند)
  • پاره شدن شلنگ آب ( تنها راه حل تعویض آن با نمونه جدید است.)

دلیل کار نکردن موتور کولر آبی

چگونه از سوختن موتور کولر آبی جلوگیری کنیم؟

سرویس کولر آبی به طور منظم از بهترین راهکارها برای جلوگیری از بروز این مشکل و دیگر مشکلات در کولرهای آبی است. برای انجام این کار فیوز مربوط به کولر آبی را قطع کنید، حالا موتور را بررسی و آنرا روغن کاری کنید همچنین در صورت کثیفی تمیز کنید، شیلنگ ها را بررسی کرده و در صورت انسداد یا نشتی مشکل را رفع کنید. پمپ آب را نیز بررسی کنید و مطمئن شوید که به درستی کار می کند.

تعویض پوشال ها ، بررسی تسمه ها و بررسی سیم کشی کولر آبی از دیگر مواردی است که باید بررسی شود.

اگر با نحوه سرویس کولر آبی آشنایی ندارید می توانید از سرویس کار کولر آبی بخواهید تا دستگاه را بررسی و موارد ذکر شده را بررسی نماید.

سرویس کولر آبی را به سرویس کار حرفه ای بسپارید

اگر بعد از خواندن این مطلب مشکل موتور کولر آبی رفع نشد توصیه می کنیم برای رفع مشکل از یک تعمیرکار کولر آبی کمک بخواهید. امدادکاران به عنوان مرکز تخصصی تعمیرات کولر آبی در تهران آماده خدمت رسانی در زمینه کلیه خدمات تعمیر و سرویس کولر آبی آبسال، جنرال، آرج، برفاب و غیره می باشد. کلیه خدمات تعمیر کولر آبی در این مرکز توسط تعمیرکار حرفه ای ارائه شده و یک گارانتی و ضمانت نامه معتبر نیز ارائه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *