همه چیز درباره علت روشن نشدن فر اجاق گاز

5 دقیقه زمان مطالعه

علت روشن نشدن فر اجاق گاز از موارد و عوامل مختلفی ناشی می شود. اگر اجاق گاز شما نیز با این مشکل روبه رو شده و قصد رفع این مشکل را دارید این مطلب را تا انتها بخوانید. در این مطلب به بررسی مهم ترین دلایلی که باعث روشن نشدن فر در اجاق گاز می شود می پردازیم، با ما همراه باشید.

در صورتی که برای تعمیر اجاق گاز به دنبال تعمیرکار حرفه ای هستید کافیست سفارش خود را در امدادکاران ثبت کنید.

چرا فر اجاق گاز روشن نمی شود؟

روشن نشدن فر اجاق گاز یکی از دیگر مشکلاتی است که هنگام عیب یابی اجاق گاز دیده می شود. بروز این مشکل در اجاق گاز از عوامل گوناگونی ناشی می شود. در این بخش برخی از رایج ترین مشکلاتی که باعث بروز این مشکل در اجاق گاز می شود آشنا می شویم.

علت روشن نشدن فر اجاق گاز

1- معیوب بودن ترموستات

عملکرد نادرست ترموستات، می تواند علت روشن نشدن فر گاز باشد. ترموستات از قطعات مهم تعبیه شده در ساختار اجاق گازها به شمار می رود. این قطعه ضمن کنترل دمای گاز، مانع از گرم شدن بیش از حد دستگاه می‌شود.

همچنین، ترموستات در صورت بالا رفتن دمای فر، به صورت خودکار اقدام به خاموش کردن اجاق گاز می‌کند. بروز نقص فنی در ترموستات، خاموش شدن گاز، زودتر از موعد مقرر را در پی دارد. پایین بودن درجه دمای داخل فر و گرم نشدن مناسب فر گاز، خبر از بروز اشکال در قطعه ترموستات می دهد. تعمیر ترموستات به علت فنی و تخصص بودن، نیازمند استفاده از تخصص و تبحر تعمیرکاران حرفه ای می باشد.

2- خراب شدن فندک دستگاه

در برخی مواقع، علت روشن نشدن فر گاز از نقص فنی و خراب شدن فندک دستگاه ناشی می شود.

فندک گاز در فرآیند ایجاد شعله، نقش برجسته و بارزی ایفا می نماید. در صورت معیوب شدن این قطعه، محرک لازم برای روشن شدن فر گاز ایجاد نمی گردد.

با بررسی جرقه زن یا فندک دستگاه می توان از سالم بودن و کارکرد بهینه آن اطمینان حاصل نمود. با تست جرقه زن دستگاه تحت نظر تعمیرکاران باتجربه، می توان درصدد تعمیر و در موارد حادتر تعویض فندک گاز برآمد.

3- گرفتگی ورودی فندک و مشعل

مسدود شدن و گرفتگی ورودی مشعل و فندک، یکی دیگر از دلایل روشن نشدن فر گاز محسوب می شود.

در صورت انسداد این بخش، جریان گاز کافی و لازم به فر گاز نمی رسد. در نتیجه این امر، پس از مدتی کوتاه، شاهد خاموش شدن فر دستگاه خواهیم بود. تمیز کردن و زدودن آلودگی های ایجاد شده در ورودی و سوراخ های مشعل، در رفع این مشکل کمک شایانی می نماید.

برای برطرف کردن آلودگی ها می توان از مواد شوینده و فرچه استفاده نمود. همچنین، در صورت گیر کردن جسم خارجی در سوراخ های مشعل، با کمک یک سوزن این بخش ها را تمیز کنید.

4- افت و فشار پایین گاز

افت و نوسان شدید فشار گاز را می توان از دیگر علل روشن نشدن فر گاز دانست. کارکرد و عملکرد مناسب فر در وهله نخست مستلزم تامین جریان گاز مورد نیاز دستگاه می باشد. بروز نشتی در لوله ها و اتصالات می تواند یکی از دلایل مهم کاهش فشار جریان گاز باشد.

روشن نشدن فر اجاق گاز

5- برهم خوردن تنظیمات تایمر دستگاه

در پاره ای مواقع، منشا و علت روشن نشدن فر گاز را باید در تنظیم نبودن تایمر دستگاه جستجو نمود.

ایجاد هماهنگی میان اجزا و قطعات مختلف فر گاز، از مهم ترین وظایف تایمر تلقی می گردد. عملکرد نادرست این قطعه، اجرا نشدن درست فرمان ها در فر را به دنبال دارد. در نتیجه، شعله فر تشکیل نشده و گاز خاموش می ماند. با بررسی و ارزیابی تنظیمات تایمر، می توان نسبت به برطرف کردن این مشکل اقدام نمود.

6- پرتاب جرقه الکترود

گاهی اوقات علی رغم بررسی و ارزیابی دقیق دستگاه، مشکل روشن نشدن فر گاز همچنان پابرجا باقی می ماند. در این شرایط اطمینان حاصل کردن از درست انجام شدن فرآیند پرتاب جرقه الکترود به مشعل ها و ورودی گاز، می‌تواند در رفع این مشکل کمک شایانی نماید.

در شرایط عادی، در هنگام روشن شدن اجاق گاز، جرقه زن نیز روشن می شود. در اثر گرم شدن جرقه زن، دریچه گاز باز و جریان گاز توسط مشعل به بخش جرقه زن انتقال پیدا می کند. در ادامه این فرآیند جرقه زن اقدام به روشن کردن گاز و گرم کردن فر می کند. در صورت گرم نشدن گاز به اندازه کافی توسط جرقه زن، فر روشن نشده و بوی گاز در محیط استشمام می شود.

حتما بخوانید: تفاوت تستر و آون تستر چیست؟

7- گرفتگی پیلوت علت روشن نشدن فر اجاق گاز

مسدود شدن و گرفتگی پیلوت را نیز می توان دیگر علل روشن نشدن فر گاز به حساب آورد. غالبا روغن موجود در مواد غذایی و تجمع آلودگی ها، به تدریج موجب مسدود شدن پیلوت می شوند.

جداسازی قطعات و تمیز کردن پیلوت از اقدامات موثر و تاثیرگذار در جهت رفع این مشکل به شمار می رود. چنانچه پس از نظافت پیلوت مشکل موجود همچنان وجود داشت، چاره ای به جز تعویض پیلوت باقی نمی ماند.

روشن نشدن فر

علت کم شدن شعله فر

کثیف بودن مشعل ها و معیوب شدن شیر کنترلی اجاق گاز، از مهم ترین دلایل کم شدن شعله فر محسوب می‌شود.

معمولا در هنگام انجام فرآیند پخت و پز غذا، احتمال ریختن روغن یا مقداری غذا بر روی مشعل دستگاه وجود دارد. کثیف شدن مشعل ها، موجب کاهش شعله فر می شوند. با تمیز کردن و برطرف کردن آلودگی های سطح مشعل، به سادگی این مشکل برطرف می گردد.

همچنین، به منظور نتیجه گیری بهتر می توان از مواد شوینده مناسب استفاده نمود. در مواقعی علت کم بودن شعله به معیوب شدن شیر کنترلی دستگاه مربوط می شود. کنترل فشار گاز توسط این قطعه صورت می گیرد. سوسو زدن شعله اجاق گاز خبر از خرابی شیر کنترلی می دهد.

دلیل گرم نشدن فر گاز

در مواقعی، علی رغم روشن بودن فر و قرار دادن مواد غذایی برای بازه زمانی طولانی، حرارت کافی در داخل فر تولید نمی شود.

وجود مشکل در مشعل های گاز، علت اصلی بروز این ایراد قلمداد می گردد. با کنترل و ارزیابی وضعیت مشعل ها، می توان از باز بودن و عدم گرفتگی مسیر خروجی شعله، اطمینان حاصل نمود. همچنین، بروز مشکل در لوله و اتصالات گاز می تواند علت روشن نشدن فر گاز باشد. نبودن جریان گاز کافی در فر، خاموش شدن دستگاه را رقم می زند.

 امدادکاران نمایندگی تعمیر انواع اجاق گاز در تهران

امدادکاران یکی از بهترین مراکز تعمیر اجاق گاز در تهران است.  این مرکز آماده خدمت رسانی در زمینه تعمیر انواع برند داخلی و خارجی اجاق گاز می باشد. تعمیرکار اجاق گاز امدادکاران، ابتدا به صورت تلفنی مشکل دستگاه شما را عیب یابی کرده و در صورت امکان راهنمایی های لازم را برای تعمیر دستگاه توسط خودتان ارائه می دهد. اگر مشکل به این صورت حل نشد کافیست با امدادکاران تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *