مهم ترین علت یخ زدن و برفک زدن کولر گازی

5 دقیقه زمان مطالعه

یخ زدن کولر گازی یکی از رایج ترین مشکلاتی است که در کولرهای گازی دیده می شود. بروز این مشکل در کولرهای گازی دلایل گوناگونی دارد. نشتی یا کمبود گاز، گرفته شدن لوله ها، خراب شدن فن برخی از رایج ترین دلایلی است که باعث بروز این مشکل در کولرهای گازی می شود. در این مطلب به بررسی علت یخ زدن و برفک زدن کولر گازی می شود پرداخته ایم، اگر با استفاده از مطالب گفته شده، مشکل یخ زدن کولر گازی رفع نشد، در اولین قدم برای تعمیر کولر گازی باید به دنبال یک تعمیرکار کولر گازی متخصص بگردید. کمک گرفتن از یک فرد ماهر در تعمیر کولر گازی به شما کمک می‌کند تا با علت بروز این مشکل آشنا شوید و به صورت اصولی آن را رفع نمایید.

چرا کولر گازی برفک می زند؟

برفک و یخ زدگی در کولر گازی از رایج ترین مشکلاتی است که در این دستگاه دیده می شود. علت یخ زدن کولر گازی و برفک زدن لوله های آن متفاوت است. اگر کولر گازی شما هم با این مشکل روبه رو است و می خواهید با دلایل بروز این مشکل و نحوه رفع آن آشنا شوید توصیه می کنیم با ما تا انتها مطلب همراه باشید.

یخ زدن کولر گازی

اولین علت یخ زدن کولر گازی: نشت یا کمبود گاز مبرد

در مواقعی، کمبود گاز مبرد یا بروز نشتی، اصلی ترین علت یخ زدن کولر گازی می باشد. نشت گاز از کولر گازی، فرآیند ایجاد سرمایش سیستم را با مشکل مواجه می سازد. ایجاد سرمایش و برودت کولرهای گازی مستلزم جریان یافتن گاز مبرد در لوله های کمپرسور می باشد. بروز هرگونه مشکل در این فرآیند، علاوه بر ایجاد اختلال در چرخه سرمایش دستگاه، مشکلات متعددی را برای اسپلیت دیواری پدید می آورد. بنابراین، کمبود گاز خنک کننده، موجب یخ زدگی یونیت داخلی و لوله های کولر گازی می شود. گاز مبرد در چرخه تولید سرما و برودت اسپلیت دیواری نقش برجسته ای ایفا می نماید.

در چنین مواقعی با شارژ کردن گاز خنک کننده سیستم، می توان در جهت رفع مشکل یخ زدن کولر گازی اقدام نمود.

حتما بخوانید: تشخیص کولر گازی اینور اصل از تقلبی

دومین علت یخ زدن کولر گازی : گرفتگی لوله های کولر گازی

در پاره ای مواقع، علت برفک زدن کولر گازی از انسداد لوله ها و برخی قطعات دستگاه ناشی می شود. در صورت گرفتگی لوله مویی سیستم، احتمال یخ زدن کولر گازی افزایش پیدا می کند. تنظیم و کنترل ماده مبرد و به عبارتی شکست فشار، از مهم ترین وظایف لوله مویی کولر گازی محسوب می شود. لوله مویی ضمن برخورداری از قطر بسیار کم، از جنس مس می باشد. گرفتگی مسیر لوله مویی و قطعاتی مانند شیر برقی، از عامل های اصلی ایجاد برفک در اسپلیت های دیواری تلقی می گردد.

برطرف کردن رسوبات تجمع یافته در مسیر لوله مویی، در رفع این مشکل کمک شایانی می نماید. علاوه بر این، انجام سرویس های دوره ای کولر گازی، از بهترین اقدامات در جهت جلوگیری از یخ زدن سیستم به شمار می رود.

سومین علت یخ زدن کولر گازی: خرابی بلوور فن دستگاه

یکی از مهم ترین دلایل یخ زدن کولر گازی با معیوب شدن فن دمنده دستگاه مرتبط است. بلوور فن با کمک الکتروموتور هوای خنک و مطبوع را از طریق دریچه های کولر گازی در محیط داخلی توزیع می نماید. بروز هرگونه خرابی و مشکل در این قطعه مانع از گردش و توزیع هوای مطبوع در فضا می شود. عدم تخلیه و انتقال هوای سرد توسط فن دمنده، به تدریج ایجاد یخ زدگی در پنل داخلی کولر گازی را به دنبال خواهد داشت. سوختن یا تجمع گردوغبار و آلودگی ها بر روی پروانه های فن را می توان از مهم ترین دلایل خرابی بلوور کولر گازی برشمرد.

برای رفع این مشکل می بایست عیب یابی کولر گازی را در دستور کار قرار داد. همچنین، در صورت اطمینان حاصل کردن از سوختن بلوور فن، باید نسبت به تعویض آن اقدام نمود.

حتما بخوانید: آشنایی با 8 علت آب دادن کولر گازی 

علت برفک زدن کولر گازی

چهارمین علت برفک زدن کولر گازی: کارکرد بی وقفه کمپرسور

علت یخ زدن  و برفک کولر گازی می تواند ریشه در کارکرد مستمر و بدون وقفه کمپرسور دستگاه داشته باشد. کمپرسور با فشرده سازی و افزایش فشار مبرد، زمینه مناسب برای ایجاد سرمایش و گرمایش را فراهم می آورد. کارکرد مداوم کمپرسور علاوه بر مختل نمودن این فرآیند، باعث یخ زدگی لوله ها و پنل داخلی  کولر گازی اسپلیت می شود. خراب شدن سنسور سیستم، معیوب شدن برد الکترونیکی و بروز ایراد در قطعات کمپرسور، در یکسره کار کردن واحد تراکم کولر گازی تاثیرگذار می باشد.

بررسی و عیب یابی کمپرسور تحت نظر تکنسین های حرفه ای و باتجربه، از مناسب ترین اقدام در جهت رفع مشکل ایجاد شده محسوب می شود.

پنجمین علت یخ زدن کولر گازی: نشت گاز در کویل اواپراتور

برفک زدگی کولر گازی در موارد بسیار معدودی به بروز نشتی در کویل اواپراتور سیستم مربوط می شود. نشت گاز در کویل اواپراتور هر چند جزئی و کوچک، می تواند منجر به یخ زدگی این بخش از کولر گازی شود. به منظور مطمئن شدن از بروز نشتی در اواپراتور، بایستی به دقت این بخش مورد بررسی قرار گیرد.

حتما بخوانید: علائم خرابی خازن کولر گازی

علت یخ زدن کولر گازی در فصل زمستان

علت یخ زدن کولر گازی در فصول سرد سال را باید در خرابی برد فرمان، معیوب شدن فن کندانسور و خرابی شیر برقی دستگاه جستجو نمود. یخ زدن کندانسور یا پنل خارجی کولر گازی، از رایج ترین مشکلات کاربران در فصل زمستان به شمار می رود. با توجه به قرار گرفتن کمپرسور سیستم در این بخش، یخ زدن کندانسور می تواند پیامدهای ناخوشایندی را برای مصرف کننده به همراه داشته باشد. کثیفی کندانسور، از مهم ترین دلایل ایجاد برفک بر روی سطح پنل خارجی اسپلیت می باشد. با برطرف کردن آلودگی ها و زدودن کثیفی ها، می توان درصدد رفع این مشکل برآمد.

علاوه بر این، مسدود شدن مسیر گردش جریان هوای کندانسور به وسیله یک جسم خارجی نیز می تواند منجر به برفک زدگی یونیت خارجی گردد. کمبود گاز مبرد و عدم انجام سرویس های دوره ای، از دیگر دلایل حائز اهمیت در این زمینه به حساب می آید.

رفع مشکل یخ زدن کولر گازی

راهکارهای رفع مشکل یخ زدن کولر گازی

1- زمان سرویس کولر گازی از بهترین و موثرترین اقدامات در جهت رفع مشکلات احتمالی اسپلیت دیواری قلمداد می گردد. بازدیدهای دوره ای و منظم اسپلیت دیواری، در پیشگیری از ایرادات فنی دستگاه تاثیر بسزایی برجای می گذارد.

2- بررسی قطعات و اجزای داخلی کولر گازی، از دیگر اقدامات موثر در این زمینه محسوب می شود. سوختن یا عدم کارکرد قطعات اصلی دستگاه می تواند فرآیند یخ زدگی سیستم را تسریع نماید.

3- در صورت سرد بودن هوای بیرون، مناسب است که از حالت سرمایشی کولر گازی استفاده نگردد. چرا که این امر می تواند منجر به ایجاد یخ زدگی و مسدود شدن لوله ها و قطعات دستگاه شود.

4- شارژ به موقع گاز مبرد کولر گازی، از مهم ترین اقدامات در جهت رفع بسیاری از مشکلات و ایرادات احتمالی دستگاه می باشد. کمبود گاز مبرد، با یخ زدگی کولر گازی رابطه مستقیم دارد. بر همین اساس، قبل از راه اندازی و استفاده از اسپلیت می بایست از کافی بودن گاز خنک کننده دستگاه اطمینان حاصل نمود.

5- از بررسی و تعویض فیلترهای تصفیه هوای کولر گازی نباید غافل شد. فیلتر تصفیه هوا به تدریج دچار آلودگی و استهلاک می شود. عدم رسیدگی و توجه به فیلتر تصفیه، به تدریج کاهش بار سرمایشی و کارایی و بازدهی سیستم را در پی خواهد داشت. تمیز کردن کولر گازی و کویل اواپراتور نیز از دیگر اقدامات موثر برای جلوگیری از مشکلات احتمالی کولر گازی می باشد.

 امدادکاران مرکز تعمیر کولر گازی در تهران

امدادکاران یکی از بهترین مراکز تعمیر کولر گازی در تهران است.  این مرکز آماده خدمت رسانی در زمینه تعمیر انواع برند داخلی و خارجی کولر گازی از قبیل تعمیر کولر گازی جنرال، سامسونگ، ال جی، هیتاچی و . . . می باشد. تعمیرکار کولر گازی امدادکاران، ابتدا به صورت تلفنی مشکل دستگاه شما را عیب یابی کرده و در صورت امکان راهنمایی های لازم را برای تعمیر دستگاه توسط خودتان ارائه می دهد. اگر مشکل به این صورت حل نشد کافیست با امدادکاران تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *