بررسی علائم خرابی خازن کولر گازی و نحوه تعویض آن

5 دقیقه زمان مطالعه

خازن کولر گازی یکی از مهم ترین قطعات در این دستگاه است که بنا به دلایل گوناگونی خراب شده و نیاز به تعویض دارد. خراب شدن خازن کولر گازی مشکلات گوناگونی را به همراه می آورد بنابراین بایستی در صورت خرابی هر چه سریعتر تعویض شود. از طرفی در صورتی که خازن خراب شده و متوجه این موضوع نشویم ممکن است به دیگر قطعات کولر گازی آسیب وارد شده و مشکلات جدی تری در دستگاه ایجاد شود. معمولا خرابی خازن خود را با علائمی نشان می دهد. در این مطلب قصد داریم به طور کامل به بررسی علائم خرابی خازن کولر گازی بپردازیم.

در صورتی که کولر گازی شما خراب شده و نیاز به تعمیر دارد. می توانید از بخش تعمیر کولر گازی سفارش خود را ثبت کرده و آماده اعزام سریع تعمیرکار کولر گازی به محل دلخواه شوید.

خازن کولر گازی چیست؟

پیش از آنکه به بررسی نشانه های خراب شدن خازن کولر گازی بپردازیم اجازه دهید با این قطعه و طرز کار آن آشنا شویم. خازن قطعه ای استوانه ای شکل است که از دو مدار تشکیل شده و انرژی الکتریکی را در خود ذخیره می کند. این قطعه ظرفیت های گوناگونی داشته که بر روی آن ظرفیت خازن نوشته می شود.

خازن در کولر گازی انرژی الکتریکی را در خود نگهداری کرده و باعث روشن شدن موتور و فن می شود. اگر خازن خراب شود این قطعات به خوبی کار نکرده و شاهد مشکلات گوناگونی در کولر گازی خواهیم بود.

حتما بخوانید: تشخیص کولر گازی اینور اصل از تقلبی

خازن کولر گازی

نشانه های خرابی خازن کولر گازی

خرابی خازن کولر گازی یکی از رایج ترین مشکلات کولر گازی است و در زمان سرویس کولر گازی نیز سلامت آن بررسی می شود.. معمولا خراب شدن خازن خود را با علائمی نشان می دهد. آگاهی از این علائم باعث می شود تا هر چه سریعتر مشکل را شناسایی و رفع کنید. برخی از رایج ترین نشانه های خراب شدن خازن کولر گازی عبارتند از:

1- سخت روشن شدن کولر گازی 

اولین علائم خرابی خازن کولر گازی با سخت روشن شدن و استارت خوردن دستگاه مرتبط می باشد. در این حالت راه اندازی و کارکرد کمپرسور سیستم با مشکل مواجه می شود. همچنین، در مواقعی یا کمپرسور روشن نمی شود و یا با لرزیدن یونیت بیرونی به سختی روشن می شود.

اگرچه در بروز این مشکل عوامل مختلفی دخیل هستند، اما خرابی خازن کولر گازی از مهم ترین دلایل ایجاد این نقص فنی به شمار می رود. فرسودگی، برآمدگی و نشت روغن، از اصلی ترین علل خرابی خازن محسوب می شوند.

2- استشمام بوی سوختگی از علائم خرابی خازن کولر گازی

به مشام رسیدن بوی سوختگی خصوصا در هنگام روشن شدن دستگاه، یکی دیگر از نشانه های خرابی خازن کولر گازی تلقی می گردد. وجود بوی سوختگی، به ویژه در هنگام شروع به کار کولر گازی، حکایت از معیوب شدن و خرابی خازن دستگاه دارد.

در سیستم های برقی، گرم شدن بیش از حد اجزای الکتریکی موجب سوختن خازن دستگاه می شود. همچنین، مشاهده دود در هنگام کارکرد سیستم، دال بر سوختگی و از بین رفتن کامل خازن دستگاه می باشد.

راهکار: در صورت استشمام بوی سوختگی، تعویض قطعه خازن از بهترین راهکارها به شمار می رود. وجود بوی سوختگی و دود در یک سیستم الکتریکی، خبر از سوختن و فرسوده شدن خازن دستگاه می دهد. در چنین مواقعی، چاره ای به جز تعویض خازن سوخته برای کاربران سیستم های سرمایشی باقی نمی ماند.

حتما بخوانید: آموزش ریست کولر گازی و کنترل آن

خرابی خازن کولر گازی

3- با تاخیر روشن شدن کولر گازی

در مواقعی، عملکرد دستگاه کولر گازی با تاخیر و کندی صورت می گیرد یا کولر گازی روشن نمی شود. همچنین، ممکن است در این شرایط شاهد عدم واکنش یا با مکث کار کردن کولر گازی باشید.

علت اصلی بروز این مشکل را باید در خرابی و معیوب شدن خازن دستگاه جستجو نمود. قطعه خازن ضمن قرار گرفتن در مدار، زمینه مناسب برای نگهداری و ذخیره انرژی الکتریکی را فراهم می آورد. این فرآیند در نهایت به راه اندازی و کارکرد فن و کمپرسور کولر گازی می انجامد. بر این اساس، توان مورد نیاز برای روشن کردن موتور کولر گازی از طریق خازن تامین می شود.

به همین جهت، در صورت خرابی در این قطعه، توان الکتریکی مورد نیاز برای کارکرد کمپرسور تامین نمی گردد.

راهکار: به منظور رفع این مشکل در ابتدا می بایست از خرابی و معیوب بودن خازن دستگاه اطمینان حاصل نمود. در صورت مطمئن شدن از خرابی خازن، با تعویض این قطعه مشکل ایجاد شده به احتمال زیاد برطرف می گردد.

4- کار نکردن فن از نشانه های خراب شدن خازن کولر گازی 

علت روشن نشدن فن می تواند به دلیل خرابی خازن کولر گازی باشد. روشن شدن فن و کمپرسور کولر گازی در پرتو وجود قطعه خازن صورت می گیرد. بر این اساس، عدم کارکرد فن می تواند ناشی از خراب شدن خازن دستگاه بروز پیدا کند.

علاوه بر این، در صورت خراب شدن موتور فن، فعال کردن کلید فن، سوختن کامل آن را در پی خواهد داشت.

راهکار: ابتدا مناسب است که فن و الکتروموتور کولر گازی به صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرند. در صورت اطمینان حاصل کردن از سلامت این بخش، به احتمال بسیار زیاد مشکل ایجاد شده به خرابی خازن دستگاه مربوط می شود. با تعویض این قطعه می توان درصدد رفع نقص فنی کولر گازی برآمد.

5- از کار افتادن کمپرسور کولر گازی

روشن شدن کمپرسور کولر گازی مستلزم سالم بودن خازن راه انداز دستگاه می باشد. بر این اساس، در صورت بروز اشکال در خازن، کمپرسور دستگاه شروع به کار نمی کند. به همین جهت، تا رفع نشدن مشکل خازن، عملا امکان کارکرد موتور کولر گازی وجود نخواهد داشت.

حتما بخوانید: علائم خرابی کمپرسور کولر گازی 

6- شنیدن صدای وزوز از کولر گازی

شنیدن صداهای غیر عادی مانند صدای وزوز، در هنگام کار کردن دستگاه را می توان از دیگر علائم خرابی خازن کولر گازی برشمرد. در صورت شنیدن این صدا در اولین اقدام می بایست کولر گازی را خاموش کنید. چرا که روشن بودن دستگاه در این شرایط می تواند منجر به آسیب دیدن سایر قطعات دستگاه شود.

به منظور رفع این مشکل باید قطعه خازن دستگاه را مورد بررسی قرار داد. در صورت خرابی یا فرسودگی، با تعویض خازن این مشکل مرتفع خواهد شد.

7- مصرف بیش از حد انرژی

افزایش غیر معقول میزان مصرف انرژی، به ویژه برق دستگاه می تواند از نشانه های خراب شدن خازن کولر گازی باشد. در این حالت، کمپرسور و موتور دستگاه برای شروع به کار انرژی و برق زیادی را مصرف می کنند. این موضوع افزایش هزینه های مصرفی و جانبی مصرف کننده را به دنبال دارد.

در چنین شرایطی، می بایست قطعه خازن دستگاه مورد بررسی قرار گیرد. به منظور رفع مشکل احتمالی، تعویض خازن فرسوده و معیوب از مناسب ترین اقدامات قلمداد می گردد.

حتما بخوانید: علت یخ زدن کولر گازی

تست خازن کولر گازی

چگونه خازن کولر گازی را تعویض کنیم؟

تعویض خازن کولر گازی مستلزم طی کردن مراحلی است که در ادامه به آن می پردازیم:

1-در وهله نخست باید جریان برق دستگاه را قطع نمود.

2-با کمک پیچ گوشتی بست خازن بدنه را از مدار جدا نموده و پس از آن اقدام به خارج کردن خازن قدیمی کنید.

3-در ادامه، هر سیم از خازن را به ورودی مورد نظر متصل کنید. بر روی خازن غالبا علائم مختلفی مانند c و s دیده می شود. علامت c، به معنی com و حرف S نیز در مفهوم استارت و رانینگ می باشند. علامت های sub در معنای سیم پیچ اصلی و علامت main، نمایانگر سیم پیچ راه انداز است.

4-حالا سیم هایی که خازن قبلی متصل شده بود به خازن جدید وصل کنید.

مراحل تعویض خازن کولر گازی برای تمامی برندها یکسان است و فرقی نمی کند کولر گازی شما الجی باشد یا سامسونگ و دیگر برندها. اگر قصد تعویض خازن را دارید توصیه می کنیم از تعمیر کولر گازی الجی، سامسونگ یا هر برند دیگری از نمایندگی تعمیرات کولر گازی کمک بگیرید.

آموزش نحوه تست خازن کولر گازی

تست خازن، یکی از راهکاری های کاربردی برای بررسی سلامت کولر گازی است.

برای انجام این کار می توان از یک ولت متر کمک گرفت.

ابتدا دو سر ولت متر را به خازن متصل کنید. پس از متصل شدن دو سر ولت متر، عقربه های آن را مورد بررسی قرار دهید.

حرکت سریع عقربه به انتها و بازگشت آن به وسط صفحه و سپس به نقطه اول و با سرعت کم، نمایانگر سالم بودن خازن دستگاه می باشد. در غیر این صورت، خازن کولر گازی معیوب یا سوخته است.

حتما بخوانید: چگونه کولر گازی را نصب کنیم؟

 امدادکاران مرکز تعمیر کولر گازی در تهران

امدادکاران یکی از بهترین مراکز تعمیر کولر گازی در تهران است.  این مرکز آماده خدمت رسانی در زمینه تعمیر انواع برند داخلی و خارجی کولر گازی از قبیل تعمیر کولر گازی، جنرال، ال جی، هیتاچی و . . . می باشد. تعمیرکار کولر گازی امدادکاران، ابتدا به صورت تلفنی مشکل دستگاه شما را عیب یابی کرده و در صورت امکان راهنمایی های لازم را برای تعمیر دستگاه توسط خودتان ارائه می دهد. اگر مشکل به این صورت حل نشد کافیست با امدادکاران تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *