ترمودیسک و ترموفیوز یخچال فریزر چیست؟

5 دقیقه زمان مطالعه

ترموفیوز وترمودیسک چیست؟

در یخچال و فریزر نفراست قطعه ای به نام ترموفیوز و ترمودیسک وجود دارد.شما می توانید برای تعمیرات یخچال خودباشماره‌های ثبت شده داخل سایت تماس بگیرید.

ترموفیوز یخچال فریزر چیست؟

ترموفیوز عنصر حرارتی را کنترل می‌کند و از تشکیل کپک در یخچال جلوگیری می‌کند. یکی از تلاش های اصلی شرکت های لوازم خانگی تامین امنیت دستگاه است و این امر در مورد تمامی لوازم اعم از یخچال فریزر و لوازم جانبی صدق می‌کند.

ترمودیســک یخچال فریزر چیست؟

به طور معمول، ترمودیسک ها در دمای بین 5 تا 15 درجه سانتیگراد کار می‌کنند و زمانی که جریان الکتریکی در المنت گرمایش قطع می‌شود، شروع به کار می کنند. عملکرد ترمودیسک برعکس ترموستات است. ترمودیسک در ماشین های ظرفشویی و ماشین لباسشویی نیز کاربرد دارد ولی چگونگی قرارگرفتن آن در مدار با هیتر المنت نفراست به طور سری هست.

ترمودیسک با رسیدن دما به 5 درجه، الکتریسیته را به المنت گرمایشی منتقل می‌کند و زمانی که دما به مثبت 5 می‌رسد، جریان برق را قطع می‌کند. این به دلیل کارایی مصرف برق است. بنابراین اکنون متوجه شدید که وقتی ترمودیسک خراب می‌شود، این انتقال جریان ایجاد نمی‌شود و برفک تولید می‌شود و طبیعتاً سرمای داخل یخچال کاهش می‌یابد.

ترمودیسک و ترموفیوز یخچال فریزر چیست؟

کار ترموفیــوز و ترمودیســک در یخچال فریزر چیست؟

در قدیم محافظ حرارتی در یخچال فریزر، کاربرد نداشت زیرا یخچال تایمر دقیقه ای داشت. وجود این تایمر باعث حذف المنت از مدار می‌شود. یخ زدایی در حال حاضر در مدار است. البته تایمر یخ زدایی غیرفعال است و المنت در مدار است تا زمانی که قسمت ترمودیسک پیغامی برای شروع کار به تایمر ارسال کند.

به همین دلیل برای جلوگیری از خطرات و عدم افزایش دما از محافظ حرارتی برای یخچال و فریزر استفاده می‌شود.تنظیمات محافظ حرارتی به صورت اتوماتیک و دستی می‌باشد. خوب است بدانید که محافظ حرارتی در ماشین لباسشویی، سشوار و سایر لوازم مورد استفاده قرار می‌گیرد و زمانی که دمای این دستگاه بالا می‌رود محافظ حرارتی از دستگاه محافظت می‌کند و دما را کنترل می‌کند. فیوز حرارتی در یخچال نفراست به صورت سری به المنت گرمایش یخچال متصل می‌شود.

ترمودیسـک در کدام قسمت یخچال فریزر قرار گرفته است؟

ترمودیسک بین دو قسمت المنت و ترموستات قرار می‌گیرد و وظیفه آن جلوگیری از افزایش دمای المنت است و بر روی اپراتور نصب می‌شود.در حال حاضر ترمودیسک های خوبی در بازار وجود دارد که بهترین نوع از یک شرکت ژاپنی است و در داخل از مس و طلا در تماس آن استفاده می‌شود و با اکسیژن رسانی بدن در قسمت های مرطوب تداخل دارد.

علت استفاده از ترموفیوز

شاید نام این قطعه را شنیده باشید و از شما بپرسند فیوز حرارتی یا ترموفیوز چیست؟ ترموفیوز یا فیوز حرارتی همانطور که از نامش پیداست فیوزی است که از عبور جریان الکتریکی در دمای بیش از حد مجاز جلوگیری می‌کند. این قسمت قبل از المنت حرارتی قرار دارد و به صورت سری به آن متصل می‌شود و اگر به هر دلیلی دمای داخل المنت و یا به طور کلی دمای قسمت یخ زدایی از حد مجاز بالاتر رفت فیوز حرارتی جریان برق را قطع می‌‌کند تا از جریان برق جلوگیری کند. از ذوب شدن سیم ها و ایجاد آتش سوزی جلوگیری می‌کند.

محافظ حرارتی در تمامی یخچال و فریزرهای بدون یخ استفاده می‌شود و فرقی نمی‌کند یخچال شما خارجی باشد یا ایرانی، سامسونگ یا الکترواستیل، در صورت یخ زدگی این قطعه باید به عنوان کلید محافظ حرارتی استفاده شده باشد.

 

ترمودیسک و ترموفیوز یخچال فریزر چیست؟

محل قرار گیری ترموفیوز

در یخچال نفراست،ترموفیوز عنصر مسئول تولید گرما و ذوب یخ است. به علاوه این قطعه به دلیل ظرفیت بالای تولید گرما می تواند باعث آتش سوزی شود. کارخانه ها از 2 قسمت در سیستم یخ زدایی برای جلوگیری از آسیب ناشی از باقی مانده عنصر استفاده کردند:

  1. ترمودیسک
  2. ترموفیوز

این 2 قسمت قبل از هیتر قرار دارند و به صورت سری به هم متصل می شوند. ترمودیسک وظیفه روشن و خاموش شدن را بر عهده دارد و ترموفیوز در هنگام خرابی ترمودیسک و افزایش دما فعال می‌شود.

این 3 قسمت به صورت سری به هم متصل می‌شوند و ترتیب اتصال آنها به شرح زیر است:

  1. ترمودیسک
  2. ترموفیوز
  3. هیتر المنت

نشانه‌های خرابی ترموفیوز یخچال

سیستم یخ زدایی یخچال از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که خرابی هر یک از آنها می‌تواند منجر به ذوب نشدن یخ شود. فیوز حرارتی یکی از قطعاتی است که در صورت آسیب دیدن، گرمای لازم برای ذوب یخبندان را ایجاد نمی‌کند و در نتیجه دمای کابین بالا می‌رود.

برخی از نشانه‌های خرابی ترموفیوز عبارت‌اند از:

حذف ترموفیوز از سیستم یخ‌زدایی

در برخی موارد، تعمیرکاران یخچال به جای تعویض فیوز حرارتی، آن را جدا کرده و ترمودیسک را مستقیماً به المنت متصل می‌کنند. این ممکن است برای مدت طولانی مشکلی ایجاد نکند، اما اگر ترمودیسک از کار بیفتد یا مشکلی ناشناخته ایجاد شود، ممکن است باعث آتش سوزی در داخل یخچال شود.

هنگام انجام تعمیرات حتما محافظ حرارتی یخچال را تعویض کنید و هرگز به فکر جداسازی این قطعه نباشید.

دمای قطع ترموفیوز

هر سیستمی توانایی کار در دمای مشخصی را دارد و افزایش یا کاهش قابل توجه دما بر کارایی آن تأثیر می‌گذارد. یخچال نیز از این امر مستثنی نیست و گرمای بیش از حد در بهترین حالت باعث آسیب و افزایش مصرف انرژی می‌شود. یک محافظ حرارتی در یخچال تعبیه شده است تا از آسیب های ناشی از گرمایش جلوگیری کند و در صورت افزایش دما از حد مطلوب، برق را قطع می‌کند. محدودیت دما در هر فیوز حرارتی با توجه به نوع و سازنده آن متفاوت است.فیوزهای حرارتی مورد استفاده در یخچال و فریزر معمولاً جریان برق را در محدوده 70 تا 80 درجه سانتیگراد قطع می‌کنند.

 

ترمودیسک و ترموفیوز یخچال فریزر چیست؟

تست ترموفیوز

وظیفه هر فیوز قطع جریان الکتریکی در شرایط خطرناک است. برخی از فیوزها با افزایش جریان و برخی دیگر با افزایش دما شکسته می‌شوند. معمولاً خرابی فیوز زمانی اتفاق می افتد که جریان الکتریکی پس از فیوز به قطعه بعد از آن نرسد. اگر برق یخچال بعد از فیوز حرارتی به المنت نرسد، احتمال آسیب وجود دارد.

جهت تست ترموفیوز مطابق زیر عمل کنید:

  • دو سر فیوز حرارتی را به پراب های مولتی متر وصل کنید.
  • انتخابگر مولتی متر را روی حالت تست اتصال کوتاه یا بوق قرار دهید.
  • اگر جریان از فیوز عبور کند، مولتی متر بوق می‌زند و این نشان دهنده قابلیت سرویس دهی قطعه است.

تعمیر مشکلات یخچال توسط نمایندگی امدادکاران

اگر به این قسمت از مقاله رسیده اید، به احتمال زیاد با مشکلی در یخچال خود مواجه شده اید. این وسیله کاربردی تاثیر مثبت زیادی در زندگی دارد و خرابی آن کیفیت زندگی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. همچنین افزایش دما می‌تواند باعث فاسد شدن غذای داخل کابین شود و هزینه های اضافی روی دست شما بگذارد.

نمایندگی امدادکاران تعمیر یخچال توصیه می‌کند با هربرندی مانند تعمیر یخچال اسنوا، تعمیر یخچال شارپ ، تعمیر یخچال دوو و غیره در صورت بروز نقص در عملکرد دستگاه با این شرکت تماس گرفته و از مشاوره تیم پشتیبانی بهره مند شوید. ضمناً در صورت نیاز، صنعتگران مجرب در کمترین زمان ممکن در منزل یا محل شما حاضر خواهند شد تا مشکل شما با بهترین کیفیت حل شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *