دمپر یخچال چیست؟نحوه تعمیر آن

5 دقیقه زمان مطالعه

دمپر قطعه مکانیکی است که بین شیر یخچال و فریزر قرار دارد. وقتی کمپرسور یخچال کار می‌کند و سرما ایجاد می‌کند، سرما ابتدا وارد فریزر و سپس یخچال می‌شود.شما می توانید برای نمایندگی تعمیر یخچال خود با هر برندی با شماره های ثبت شده داخل سایت تماس بگیرید.

عملکرد دمپر در یخچال چگونه است؟

در یخچال و فریزرهای مکانیکی یا نیمه مکانیکی که دارای ترموستات هستند، زمانی که سرمای یخچال کافی نباشد، ترموستات فرمان باز شدن به دمپر را می‌دهد و جریان هوا را از فریزر به محفظه یخچال منتقل می‌کند. هنگامی که یخچال به دمای مورد نظر رسید، ترموستات فرمان بستن دریچه را می‌دهد.

در یخچال فریزرهای الکترونیکی که دارای برد الکترونیکی هستند وظیفه باز و بسته شدن درب یخچال به عهده برد یخچال می‌باشد. اما باید بدانید که خود پنل اطلاعات لازم در مورد میزان سرمای موجود را از سنسورهای داخل کابین یخچال دریافت می‌کند.

دمپر یخچال چیست؟نحوه تعمیر آن

دریچه دمپر چه زمانی سرما را وارد یخچال می‌کند؟

هنگامی که دمای یخچال بالا می‌رود (یعنی هوای داخل یخچال گرم می‌شود)، ترموستات یا برد الکترونیکی یخچال دستور باز شدن دریچه را می‌دهد و هوای سرد وارد یخچال می‌شود.

هنگامی که قسمت خنک کننده به سطح مورد نظر خنک شد، پنل الکترونیکی یا ترموستات به دمپر دستور می‌دهد دوباره بسته شود.

دمپر در کجای یخچال قرار دارد؟

محل قرارگیری دمپر برای مدل ها و برندهای یخچال متفاوت است. اما معمولاً می توان گفت دمپر در بالاترین قسمت یخچال قرار دارد.

چگونه می توان تشخیص داد دمپر خراب شده است؟

هنگامی که تمام قطعات زیر سالم و توسط یک تکنسین بررسی می‌شود، می توان نتیجه گرفت که کمک فنر خراب است. اما یکی از ساده ترین راه ها این است که درب یخچال را باز کنید و کلید یا دکمه چراغ را خاموش کنید، سپس منتظر بمانید تا یخچال کار کند. اگر سرما از دیواره های یخچال یا از دهانه های مخصوص وارد یخچال نشود در صورتی که فریزر به خوبی کار کند، احتمال آسیب به دمپر وجود دارد.

دمپر یخچال چیست؟نحوه تعمیر آن

قطعات زیر باید توسط تکنسین بررسی شوند:

  • کمپرسور یخچال
  • قطعات دیفراست
  • فن فریزر و یخچال
  • گاز یخچال

گرم بودن یخچال به چه علت است؟

دلایل زیادی وجود دارد که یخچال گرم است و خنک نمی‌شود. یکی از این دلایل خرابی دریچه دمپر است. با خراب شدن کمک فنر دیگر هوای سرد وارد یخچال نمی‌شود و شاهد فاسدشدن مواد غذایی در یخچال خواهیم بود.

خرابی دریچه دمپر چه مشکلاتی دارد؟

از جمله مشکلاتی که در هنگام آسیب دیدن دریچه دمپر ایجاد می‌شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گرم شدن یخچال
  • سرد شدن بیش از اندازه یخچال

گرم شدن یخچال

با خرابی دریچه دمپر هوای سرد دیگر وارد یخچال نمی‌شود. هنگامی که شیر اواپراتور آسیب می بیند، هوای سرد وارد کانال اواپراتور نمی‌شود و در نتیجه یخچال گرم می‌شود.

سرد شدن بیش از اندازه یخچال

در حالت دوم، دمپر می‌تواند به گونه ای آسیب ببیند که همیشه باز بماند. در این حالت، صرف نظر از نحوه عملکرد یخچال،از فرمان پنل الکترونیکی یا ترموستات، هوای سرد مستقیماً از فریزر وارد یخچال می‌شود. در نتیجه یخچال بسیار سرد خواهد شد.

دمپر در کدام یخچال ها قرار دارد؟

دمپر قطعه ای است که در تمامی یخچال های تک اواپراتور وجود دارد. یخچال های دارای دو اواپراتور مانند ساید بای ساید سامسونگ سوپاپ ندارند. اگر یخچال شما یکی از مدل های زیر است و نیاز به تعمیر دارد از لینک های زیر استفاده کنید.

نمایندگی تعمیر یخچال اسنوا

نمایندگی تعمیر یخچال ال جی

نمایندگی تعمیر یخچال

نمایندگی تعمیر یخچال پاناسونیک

دمپر یخچال چیست؟نحوه تعمیر آن

حتما بخوانید: ترمودیسک و ترموفیوز یخچال فریزر چیست؟

مراحل تعمیر دمپر

1- خالی کردن اطراف یخچال

یخچال را کاملا خالی کنید و آن را از برق بکشید و مطمئن شوید که برق داخل یخچال جریان ندارد و تمام اشیاء مزاحم را از یخچال خارج کنید تا در حین کار چیزی به شما فشار نیاورد.

2- برداشتن درپوش

یک پوشش پلاستیکی روی کمک فنر وجود دارد که وقتی آن را بردارید می‌توانید لامپ و دمپر را ببینید. البته لازم به ذکر است که در برخی از یخچال ها این روکش با گیره های پلاستیکی و در برخی با پیچ در جای خود محکم می‌شود.

3- بررسی درون درپوش:

داخل کاور را به دقت بررسی کنید و هر گونه اجسام خارجی مانند تسمه یا فوم بین تسمه شوک را با دقت جدا کنید و به تسمه آسیب نرسانید. این اجسام خارجی که در لایه های تسمه گیر می‌کنند می‌توانند بر گردش دمای یخچال تاثیر منفی بگذارند.

4- خارج کردن دمپر قدیمی

اکنون که تمام موارد را بررسی کردید، دمپر قدیمی را با دقت از جای خود جدا کرده و در جعبه کاغذی یا مقوایی قرار دهید.

5- زمان تعویض

حالا دمپر جدید را به جای دمپر قبلی قرار دهید و مطمئن شوید که در جای خود قرار دارد، برای اطمینان می‌توانید آن را با انگشت خود بچرخانید و اگر دنده ها کار می‌کنند و به راحتی می‌‌چرخند، آن را درست نصب کرده اید.

کلام آخر

پیشنهاد ما این است که اگر دمپر یخچال فریزر یا قطعات دیگر یخچال شما آسیب دیده است، به سادگی آن را تعویض کنید. همچنین بهتر است این کار توسط متخصص امدادکاران انجام شود. چون اگر خودتان آن را تعویض کنیدممکن است به یخچالتان آسیب بزنید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *