علت قفل شدن درب ماشین لباسشویی چیست؟

5 دقیقه زمان مطالعه

یکی از مشکلاتی که هیچ کس دوست ندارد با آن روبرو شود، گیر کردن و قفل شدن درب ماشین لباسشویی است. در این مقاله تمام دلایل باز نشدن درب ماشین لباسشویی و راه های باز کردن درب ماشین لباسشویی قفل شده را بررسی می‌کنیم. با خواندن این متن به احتمال زیاد مشکل شما حل خواهد شد اما در غیر این صورت نیاز به کمک حرفه ای و تعمیر ماشین لباسشویی دارید.پیشنهاد ما این است که برای عیب یابی دقیق، سریع و مقرون به صرفه با کارشناسان تعمیر ماشین لباسشویی امدادکاران تماس بگیرید. تماس به موقع می‌تواند از آسیب جدی به دستگاه جلوگیری کند و باعث صرفه جویی در هزینه شود.

دلایل باز نشدن درب ماشین لباسشویی

وقتی درب ماشین لباسشویی شما قفل است و باز نمی‌شود، باید سریع راه حلی پیدا کنید. وقتی لباس ها برای مدت طولانی در ماشین لباسشویی می مانند، بو می‌گیرند و حتی ممکن است کپک بزنند! احتمالاً شما نیز با دیدن لباس‌هایتان پشت درب ماشین لباسشویی احساس ناامیدی و ترس می‌کنید، اما نمی‌توانید آن‌ها را در بیاورید. نترسید، ما اینجا هستیم تا ناراحتی ها و نگرانی های شما را از بین ببریم.دلایل مختلفی برای قفل شدن درب ماشین لباسشویی وجود دارد. در گام اول باید دلیل این امر را دریابید و سپس به دنبال راه حل باشید.

علت اول: تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی

شما باید ماشین لباسشویی خود را طوری تنظیم کنید که شستشو یا دوباره آبکشی شود. اگر در مسیر تخلیه ماشین لباسشویی مشکلی وجود نداشت، این بار آب تخلیه می‌شود و می‌توانید در را باز کنید.اگر باز هم نمی‌توانید درب ماشین لباسشویی خود را باز کنید، به این دلیل است که فاضلاب مسدود شده است. برای رفع گرفتگی در خط تخلیه ماشین لباسشویی، تمام فیلترهای موجود در خط تخلیه باید تمیز شوند.

چگونه لباسشویی را به صورت دستی تخلیه کنیم؟

اگر مطمئن هستید که لباس داخل ماشین لباسشویی هست و درب باز نمی‌شود می‌توانید، به صورت دستی ماشین لباسشویی خود را با استفاده از مراحل زیر خالی کنید:

1-ابتدا دستگاه را از برق بکشید. سیم برق را در جایی بچسبانید تا خیس نشود. توجه داشته باشید که وقتی کف زمین خیس است، به سیم یا کولر برقی دست نزنید.

2-فیلتر پمپ تخلیه را پیدا کنید. معمولاً می‌توانید فیلتر تخلیه را در جلو و پایین دستگاه، پشت پانل پیدا کنید.

 3-پنل را باز کنید.

4-یک حوله و یک ظرف بزرگ مانند تابه را زیر فیلتر قرار دهید تا کف آن خیس نشود.

5-فیلتر را تخلیه کنید.

6-پمپ فیلتر را باز کنید.

7-اجازه دهید آب روی حوله یا ظرف تخلیه شود.

8-فیلتر را تمیز کنید. همچنین هرگونه مو، پرز، سکه و سایر اشیایی را که به مرور زمان باعث انسداد می‌شوند را بردارید.

علت قفل شدن درب ماشین لباسشویی چیست؟

در برخی از ماشین های لباسشویی، شلنگ تخلیه نیز در کنار فیلتر قرار دارد. اگر شما هم از این مدل دستگاه استفاده می‌کنید:

1-آن را از جای خود بردارید.

2-شلنگ را روی ظرف قرار دهید.

3-سپس پوشش را بردارید تا آب آن خارج شود.

4-آن را در جای خود قرار دهید و روی آن را بپوشانید.

علت دوم: خرابی قفل درب ماشین لباسشویی

تمامی ماشین های لباسشویی دارای قفل یا میکروسوئیچ هستند که وظیفه دارد درب را در حین کارکردن کاملا بسته نگه دارد و از باز شدن آن جلوگیری کند. در ضمن اگر این ضامن کاملا بسته نشود، ماشین لباسشویی روشن نمی‌شود و شروع به کار نمی‌کند.

برخی از مدل های ماشین لباسشویی در صورت از کار افتادن قفل، خطا یا کد خطا را نمایش می‌دهند.

راه حل: اگر قفل درب بعد از استفاده از ماشین لباسشویی باز نشد و لباس ها داخل آن جا ماندند، می‌توانید از قفل دستی برای غیرفعال کردن آن استفاده کنید. این قطعه یا زیر قفل است یا در بخش مواد شوینده. هنگامی که آن را پیدا کردید، می‌توانید در را باز کنید. اما به یاد داشته باشید که پس از باز کردن درب با قفل، باید قفل (میکروسوئیچ) را تعویض کنید.

علت سوم: پوسیدگی و خرابی لولای درب ماشین لباسشویی

همه ماشین‌های لباسشویی دارای یک زبانه و لولا روی در هستند که برای قفل کردن و بستن آن‌ها کار می‌کند. این لولا معمولا از پلاستیک ساخته شده و چرخش درب را آسان می‌کند.ممکن است آسیب و پوسیدگی لولا یکی دیگر از دلایل باز نشدن و قفل نشدن درب ماشین لباسشویی باشد.

راه حل: می‌توانید لولا را بررسی کنید تا از آسیب یا سلامت زبان مطمئن شوید. همچنین مطمئن شوید که تمام پیچ ها محکم هستند.

علت چهارم: خرابی یا شکستگی دستگیره ماشین لباسشویی

اگر دستگیره در (فلاپی) ماشین لباسشویی شما شل باشد، احتمال شکستن آن وجود دارد.

راه حل: آسیب به دسته یکی از مواردی است که ممکن است برای هر مدل ماشین لباسشویی رخ دهد. اما نوع آسیب می‌تواند متفاوت باشد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تعمیر این مورد را به تکنسین ماشین لباسشویی بسپارید.

توجه: تلاش یک فرد غیر متخصص برای بازکردن درب ماشین لباسشویی با کارت یا سیم و اشیایی از این دسته ممکن است باعث آسیب بیشتر به ماشین شود.

علت قفل شدن درب ماشین لباسشویی چیست؟

علت پنجم: مشکل سوئیچ فشار ماشین لباسشویی

اگر سوئیچ فشار خراب باشد یا در سیستم فشار انسداد وجود داشته باشد، حتی اگر آب به درستی از پمپ خارج شده باشد، درب ماشین لباسشویی گیر می‌کند. دلیل این امر احتمال به دام افتادن هوایی است که قفل درب را عمل می‌کند. در برخی از ماشین‌های لباسشویی، اگر فشار سوئیچ تنظیم مجدد نشود، قفل در بسته باقی می‌ماند.

راه حل: ماشین لباسشویی را خاموش کنید و بگذارید قفل در خنک شود. سپس درب بعد از چند دقیقه باز می‌شود.

علت ششم: قفل حرارتی ماشین لباسشویی

قفل حرارتی باید حدود دو دقیقه پس از پایان چرخه درب ماشین لباسشویی را آزاد کند. در واقع عملکرد قفل حرارتی جلوگیری از انتشار گرما در ماشین لباسشویی است. بنابراین حتی زمانی که ماشین لباسشویی خاموش است، قفل درب بلافاصله باز نمی‌شود.

راه حل:  ماشین لباسشویی را حدود پنج دقیقه خاموش کنید تا خنک شود و قفل را آزاد کنید. بالاخره می‌توانید در را باز کنید. گاهی اوقات خود قفل حرارتی گیر می‌کند. در چنین مواردی، ضربه شدید به زبانه ممکن است باعث آزاد شدن قفل شود.

علت هفتم: مسائل مربوط به گرم شدن خیلی زیاد

اگر زیاد از ماشین لباسشویی خود استفاده می‌کنید، گاهی اوقات گرمای بیش از حد باعث می‌شود ماشین لباسشویی از کار بیفتد یا به طور معمول کار کند اما فقط در باز نمی‌شود.یکی از نکاتی که همیشه باید به آن توجه کنید دمای درب ماشین لباسشویی است. اگر با لمس درب احساس کردید که بسیار داغ است، بهتر است قبل از استفاده مجدد از دستگاه، مدتی صبر کنید.

راه حل: هنگام مواجهه با گرمای بیش از حد، به دستگاه کمی زمان دهید تا خنک شود. دستگاه دمای خود را تنظیم می‌کند.

توجه داشته باشید که باید از گرم کردن مداوم ماشین لباسشویی خودداری کنید. زیرا این امر می‌تواند باعث آسیب جدی و حتی سوختن مدارهای موجود در دستگاه شود.

علت قفل شدن درب ماشین لباسشویی چیست؟

علت هشتم: فعال شدن قفل کودک ماشین لباسشویی

فعال کردن قفل کودک یکی از مواردی است که باعث باز نشدن درب ماشین لباسشویی می‌شود.

راه حل: از آنجایی که غیرفعال کردن قفل کودک برای هر برند متفاوت است، باید به دفترچه راهنمای ماشین لباسشویی خود مراجعه کنید. همچنین می توانید با جستجوی نام و مدل ماشین لباسشویی درب ماشین لباسشویی خود را باز کنید.

علت نهم: شکستن دستگیره در

دسته های ماشین لباسشویی شکننده و حساس هستند به همین دلیل به راحتی آسیب می‌بینند. سعی نکنید درب ماشین لباسشویی را به زور باز کنید، به جای آن از چسب یا نخ نازک استفاده کنید. توجه داشته باشید که ما این روش را توصیه نمی‌کنیم، اما در صورت نیاز می‌تواند مفید باشد.

ریسمان را دور چارچوب در بپیچید و آن را به سمت دیگر قفل درب بکشید. هدف از این کار حرکت دادن سیم برای باز کردن قفل در است.

اگر این روش جواب نداد، قسمت بالایی ماشین لباسشویی را باز کنید. سپس قفل در را پیدا کرده و فشار دهید تا درب آزاد شود.

توجه داشته باشید که روش های ذکر شده ممکن است به دلیل عدم مهارت به دستگاه شما آسیب برساند. بنابراین توصیه می‌کنیم در اولین قدم از متخصصان کمک بگیرید.

چرا درب لباسشویی قفل نمی‌شود؟

اکنون که به همه دلایل قفل بودن درب ماشین لباسشویی پرداختیم، خوب است که روی دیگر سکه را هم ببینید. یعنی درب ماشین لباسشویی قفل نیست.

این مشکل مربوط به قفل یا مکانیزم آزاد کردن درب است و ممکن است برای هر خودرویی که بیش از 3 سال از آن استفاده شده باشد، رخ دهد. در چنین مواردی، احتمالاً با وضعیت زیر روبرو خواهید شد:

1- وقتی درب ماشین لباسشویی را می‌بندید صدای تق می‌دهد اما ماشین قفل نمی‌شود و روشن نمی‌شود.

2- در بسته شدن درب هیچ صدایی نمی‌دهد.

3- ماشین را در یک چرخه شستشو روشن می‌کنید و آن را فعال می‌کنید. اما وقتی برگشتید متوجه باز بودن درب دستگاه در حین کار دستگاه شدید.

برای رفع این مشکل می‌توانید قفل درب را عوض کنید. در زیر آموزش تمامی مراحل تعویض قفل درب ماشین لباسشویی را ارائه کرده ایم.

مراحل تعویض قفل درب ماشین لباسشویی

اگر دلیل باز نشدن درب ماشین لباسشویی قفل است، باید آن را تعویض کنید. مراحل تعویض قفل ذکر شده در زیر برای هر مدل ماشین لباسشویی اعمال می‌شود:

1-ماشین لباسشویی را از برق بکشید.

2-سیم برق را از دستگاه جدا کنید.

3-بسته به مدل ماشین لباسشویی، پنل بالایی یا جلویی ماشین را بردارید.

4-لاستیک اطراف درب ماشین لباسشویی را با دقت جدا کنید.

5-در این مرحله پیچ های اطراف قفل را باز کرده و آن را تعویض کنید.

6-مطمئن شوید که این کار را با دقت انجام داده اید و پیچ های مناسب را ببندید.

7-تسمه دور درب را با دقتنصب کنید.

8-پنل های متصل به ماشین لباسشویی را به آرامی و با احتیاط در قسمت مربوطه قرار دهید.

سخن اخر

به طور کلی اگر با مشکل قفل شدن درب ماشین لباسشویی مواجه شده اید، ممکن است دلایل زیادی پشت آن باشد. این مشکل در تمامی برندها ممکن است اتفاق بیفتد شما می توانید برای تعمیر ماشین لباسشویی ال جی، تعمیر ماشین لباسشویی سامسونگ، تعمیر ماشین لباسشویی دوو، اسنوا و یا هر برند دیگری ممکن است رخ دهد.

موارد ذکر شده در بالا یکی از رایج ترین دلایل قفل شدن درب ماشین لباسشویی برای همه برندها است. اگر پس از انجام مراحل فوق، درب ماشین لباسشویی شما همچنان قفل است و باز نمی‌شود، می‌توانید با تعمیرکاران مجرب و حرفه ای ماشین لباسشویی تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *