ذغال موتور ماشین لباسشویی چیست؟نحوه تعویض آن

5 دقیقه زمان مطالعه

ذغال موتور ماشین لباسشویی یکی از مهمترین و اساسی ترین اجزای موتورهای الکتریکی است. ذغال موجود در موتور ماشین لباسشویی برای دفع هرچه بهتر گرما ضروری است.شما می‌توانیدبرای تعمیر ماشین لباسشویی خود با نمایندگی تعمیر ماشین لباسشویی در تهران در تماس باشید.

دلیل استفاده از ذغال موتور لباسشویی

گرافیت در ذغال سنگ دارای ویژگی های مختلفی است که آن را برای استفاده از ذغال در موتور ماشین لباسشویی مفید می‌کند، این ماده سبک و کم مصرف است و به دلیل رسانایی حرارتی و الکتریکی بالا، گرما و حرارت بیش از حد را جذب می‌کند. موتور و از گرمای غیر ضروری در موتور ماشین لباسشویی جلوگیری می‌کند.

محل قرارگیری ذغال موتور ماشین لباسشویی

ذغال در موتور ماشین لباسشویی به صورت کشویی در موتور قرار می‌گیرد، در اکثر موتورهای ماشین لباسشویی ذغال هایی وجود دارد که گرمای تولید شده را از موتور می‌گیرند.

ذغال موتور ماشین لباسشویی چیست؟نحوه تعویض آن

به چه علتی از ذغال در ساختار موتور ماشین لباسشویی استفاده می‌شود؟

ذغال سنگ به دلیل وجود گرافیت در ساختار آن، دارای خواص و ویژگی های منحصر به فردی است. به عنوان مثال ذغال سنگ رسانایی الکتریکی بسیار بالایی دارد و به همین دلیل گرمای اضافی تولید شده را جذب می‌کند و سپس آن را به مکان مناسب منتقل می‌کند.

علاوه بر این، همانطور که در پاراگراف های بالا اشاره کردیم، ذغال در موتور به خوبی گرما را هدایت می‌کند و دارای ویژگی های خاص دیگری مانند سبکی و ضریب اصطکاک پایین است. به طور کلی می توان نتیجه گرفت که ذغال سنگ یکی از بهترین و مهم ترین اجزای موتور ماشین لباسشویی است.

چرا قبل از تعویض ذغال موتور لباسشویی، باید کموتاتور را چک کرد؟

قبل از تعویض موتور ماشین لباسشویی، کموتاتور را بررسی کنید. این قطعه روی آرمیچر موتور دستگاه قرار می‌گیرد و از مسی است که با ذغال سنگ در تماس است. اگر کموتاتور آسیب ببیند، تماس مناسبی با ذغال سنگ برقرار نمی‌کند. همچنین، گاهی اوقات جرم روی سطح رسانای کموتاتور جمع می شود و باعث جدا شدن آن از ذغال سنگ می‌شود. در نتیجه ابتدا این قسمت را بررسی کنید و در صورت عدم وجود مشکل در اسرع وقت نسبت به تعویض کربن اقدام نمایید. در زیر به شما خواهیم گفت که چگونه ذغال سنگ کربن را تغییر دهید.

مراحل تعویض ذغال موتور ماشین لباسشویی

ابتدا نکات ایمنی را رعایت کنید: قبل از هر کاری باید هر دو شاخه ماشین لباسشویی را از پریز برق جدا کنید. به این ترتیب در مصرف برق صرفه جویی می کنید و از خطر برق گرفتگی جلوگیری می کنید. حتماً برخی از دکمه های ماشین لباسشویی را فشار دهید تا مطمئن شوید که جریان برق کاملاً خاموش است.

دسترسی به موتور ماشین لباسشویی: برای دسترسی راحت تر به موتور ماشین لباسشویی ابتدا باید درب ماشین لباسشویی را باز کنید. برای این کار باید قاب پشتی ماشین لباسشویی را باز کنید. موتور معمولا در یک محفظه قرار می گیرد، بنابراین محفظه را به آرامی باز کنید تا به موتور دسترسی پیدا کنید

ذغال قدیمی را بردارید: چندین پیچ برای نگه داشتن کربن در موتور استفاده می شود. همچنین ممکن است پوششی در اطراف ذغال سنگ وجود داشته باشد. ابتدا پیچ ها را با دقت باز کنید و سپس ذغال را از جای خود جدا کنید. اگر ذغال در یک محفظه قرار داده شده بود، آن را باز کنید و ذغال قدیمی را بردارید.

ذغال موتور ماشین لباسشویی چیست؟نحوه تعویض آن

حتما بخوانید: علت قفل شدن درب ماشین لباسشویی چیست؟

کموتاتور را تمیز کنید: همانطور که در بندهای بالا گفته شد این قطعه روی آرمیچر موتور قرار می گیرد و جنس آن مس است. بهتر است قبل از نصب کربن جدید، کموتاتور را با برس رسوب زدایی کنید. به این ترتیب از آسیب دیدن ماشین لباسشویی جلوگیری می کنید.

کربن جدید را نصب کنید: کربن جدید را به جای کربن قبلی قرار دهید و پیچ های آن را با دقت ببندید. مراقب باشید پیچ ​​ها را بیش از حد سفت نکنید زیرا این کار باعث آسیب دیدن آنها می شود. در مرحله بعد باید درب موتور را در جای خود قرار دهید و در نهایت درب ماشین لباسشویی را دوباره ببندید.

برق را وصل کنید: پس از انجام تمامی مراحل فوق، موتور کربنی ماشین لباسشویی را با موفقیت تعویض کرده اید. حال باید دو شاخه دستگاه را مجدداً در پریز قرار دهید تا برق وصل شود.

حتما بخوانید:علت نشتی آب از زیرماشین لباسشویی چیست؟

علائم تمام شدن ذغال موتور لباسشویی

یک چرخش سریع و طولانی در آخرین مرحله شستشو انجام می شود تا لباس ها خشک شوند، اکنون ماشین لباسشویی نیمه سوخته است و چرخیدن سریع را غیرممکن می کند.

در این صورت اگر بعد از بازکردن درب ماشین لباسشویی متوجه خیس شدن لباس ها شدید، احتمالاً به انتهای ذغال در موتور ماشین لباسشویی رسیده است. در برخی از دستگاه ها به جای ذغال از یک جفت آهنربا استفاده می شودتا آبکش روان تر حرکت کند. شکستگی و آسیب دیدن این آهنرباها نیز می تواند باعث خرابی موتور شود.

موتور های القایی

اگر با موتورهای الکتریکی آشنایی دارید، باید موتور القایی را بشناسید. این نوع موتور جزء اولین دسته موتورهای مورد استفاده می باشد و در این نوع موتورها از ذغال سنگ اسکراب استفاده شده است.

یکی از مزایای آنها سیستم ساده آنهاست، از طرفی این موتورها صدا و لرزش زیادی در هنگام شستشو دارند و مصرف برق بالایی دارند و البته راحت ترین نوع تعویض ذغال سنگ مربوط به این دسته از موتورها است. این نوع موتور در ماشین های لباسشویی نسل اول استفاده می شود.موتور القایی همانطور که از نامش پیداست بر اساس القای الکترومغناطیسی کار می کند. القای الکترومغناطیسی پدیده ای است که در آن هنگامی که یک سیم الکتریکی در یک میدان مغناطیسی دوار قرار می گیرد، نیروی محرکه الکتریکی به آن القا می شود.

سخن آخر

اگر مشکلی مشابه آنچه در این مقاله در مورد موتور ماشین لباسشویی شما توضیح داده شد وجود دارد، اگر احساس می کنید در زمینه تعمیر ماشین لباسشویی و تعویض موتور مهارت کافی ندارید و نمی توانید این کار را انجام دهید، به باز کردن موتور ادامه دهید. . از دستگاه خود استفاده نکنید.

توصیه می کنیم این کار را به یک متخصصین امدادکاران در زمینه تعمیر لوازم خانگی بسپارید. همچنین به یاد داشته باشید که هزینه تعویض موتور ماشین لباسشویی جدید بسیار کمتر از خرید یک ماشین جدید است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *